tag:blogger.com,1999:blog-7397282946009328468.post204976995726258569..comments2023-06-06T12:33:45.338+02:00Comments on e-Sunrider, Kees Rookus: Bouw Sunrider II - 5, 45 km/h past nergens... Kees Rookushttp://www.blogger.com/profile/07803344357897746046noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-7397282946009328468.post-43972861163431910042014-01-24T12:23:45.613+01:002014-01-24T12:23:45.613+01:00In de bebouwde kom moet je met brommers inderdaad ...In de bebouwde kom moet je met brommers inderdaad vaak verplicht op de autorijbaan rijden. Met dat gele verzekeringsplaatje jij dus ook. Ik denk dat het het minst gevaarlijk is als je daarbij de plaats op de weg van een auto gaat innemen, iets wat brommers eigenlijk ook moeten doen en recht op hebben sinds die wettelijke verplichting maar vaak niet durven. <br /><br />De situatie inschattend zoals die is kun je maar beter serieus werk maken van opvallendheid aan de achterzijde, vooral met voeldoende krachtige en opvallende lampen. <br /><br />Op buiten de bebouwde kom - waar het 80 of 100 op de autorijbaan is - mag je wel van fietspaden gebruik maken. Daar zijn de fietspaden vaak ook lang en leeg en beter geschikt voor 45+ km/u. Daar zul je geen last hebben van regelgeving. <br /><br />Zelf ga ik regelmatig binnen de bebouwde kom op lange LEGE fietspaden 50+ km/u en trek ook weleens de aandacht van de politie. Maar die doen niets zolang er geen spake is van gevaar of hinder veroorzaken. Het enige wetsartikel waar ze wat mee kunnen tegen een fiets. Maar zou mezelf ook bekeuren als ik op een druk fietspad of bij het inhalen van kinderen een te hoog snelheidsverschil zou hebben ; dat IS immers gevaarlijk !<br /><br />Wat ik me wel afvraag.....zou een goedgekeurde brommerhelm verplicht zijn met jouw voertuig ? Belachelijk als het moge zijn, als de regelgeving niet is aangepast en je hebt een grote mond tegen de politie ( bv omdat je meent recht te hebben op het fietspad ) krijg je daar nog een bekeuring voor !<br /><br /> <br /> Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7397282946009328468.post-75293440440104137942014-01-24T10:54:19.608+01:002014-01-24T10:54:19.608+01:00Ik krijg buikpijn van de discussies over s-pedelec...Ik krijg buikpijn van de discussies over s-pedelecs. Dat oma'tje kan mits het bezitten van een rijbewijs op een scooter rijden en daar eveneens de bocht mee uitgaan. Wat is het verschil met een s-pedelec. Schakel dat gewoon gelijk met bromfietsen, max snelheid 45 km/u, helm verplicht, bromfietsrijbewijs en dito verzekering ook. Net zoals bromfietsen (in Belgiƫ dan toch) op het fietspad toegelaten.Voorzie een homologering die ook financieel haalbaar is voor kleinere producenten en hopla, een stuk van de oplossing voor files EN zwaarlijvigheid.<br />Ik rij met een WAW met electrische ondersteuning enkele keren per week een woonwerk verplaasting van 50 km enkel. Gemiddelde snelheid ongeveer gelijk aan een verplaatsing met mijn auto. Ik rij bewust niet op het fietspad maar tussen de auto's op de rijweg. Met een snelheid tussen 40 en 50 km/uur is het snelheidsverschil niet zo groot en is het helemaal niet onveilig. Rudynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7397282946009328468.post-4832079458505347662014-01-24T10:16:50.787+01:002014-01-24T10:16:50.787+01:00Ergens is er iets bizars aan die hele discussie. W...Ergens is er iets bizars aan die hele discussie. Wij, als velomobilisten, zijn wel gewoon aan wat hogere (fiets-)snelheden, maar vele andere fietsers (en zeker automobilisten) niet. Toch werpen velen zich nu op als "expert" en laten hun mening horen over een voertuig waar ze nog nooit mee reden, dat ze waarschijnlijk zelfs nog nooit gezien hebben.<br />Automobilisten vergeten ondertussen dat ze zelf met een voertuig rondrijden dat wellicht 200 km/u haalt en dat achten ze dan volstrekt veilig? Het lijk me dat een groot deel van de onrust veroorzaakt wordt door het onbekende. En inderdaad: past niet op het fietspad (zoals dat er nu uitziet) en ook niet tussen de auto's (hoewel: wat is de gemiddelde snelheid van een auto in de bebouwde kom?).<br />Ik ben benieuwd hoe de Sunrider het zal doen.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7397282946009328468.post-24588180429463685762014-01-24T09:45:03.735+01:002014-01-24T09:45:03.735+01:00Het grootste risico van die speed-pedelec is inder...Het grootste risico van die speed-pedelec is inderdaad dat er geen regelgeving is, terwijl het spul gewoon te koop is. Dat is dan de volgende groep die letterlijk de wegen onveilig gaan maken door te weinig voertuigbeheersing/overschatting van eigen kunnen, of een ongeluk krijgen door verkeerde inschatting van automobilisten die een "normale" fiets zien komen.<br />Verder is het leuk de Sunrider te zien groeien!<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7397282946009328468.post-13033583223440027092014-01-24T08:28:37.936+01:002014-01-24T08:28:37.936+01:00De oplosiing is eenvoudig. Voor eigen kracht fiets...De oplosiing is eenvoudig. Voor eigen kracht fietsers is geen snelheid beperking nodig. Als je zonder ondersteuning boven de 30 km per uur komt heb je genoeg ervaring om je fiets te beheersen.<br />Maar als je als ongeoefende en onervaren fietser harder gaat dan 25 km per uur dan wordt het risico groot. Ik heb al eens een zeer bejaarde dame uit de bocht zien vliegen op een elektrische fiets. Daarom met een motor niet harder dan 25, anders wordt het een bromfiets met bijpassende regelgeving. raketfietshttps://www.blogger.com/profile/04785153524877321089noreply@blogger.com