vrijdag 1 juli 2011

Het idee

Het idee was simpel. Neem een velomobiel. Monteer elektrische ondersteuning en voilá, een gezond en bruikbaar alternatief voor m'n auto op 2 x 42 km woon-werk verkeer.  Met het vermogen van een halve stofzuiger, een gezonde dosis beweging en buitenlucht, een gangetje van zo'n 45 km per uur en als bonus een slinkende buik.... het leek me wel wat.

Zoals zo vaak was de praktijk wat weerbarstiger. Een eerste ronde langs velomobielproducenten leverde wel een groeiend enthousiasme op maar geen e-ondersteunde velomobiel. Dat laat de wetgeving niet toe meneer. Ja tot 25 km per uur, maar dat rij je "met 2 vingers in de neus" met zo'n ding. Bovendien, electrische ondersteuning bleek nogal "not done" onder de velomobiel producenten en -gebruikers.

Tja, dan maar zonder ondersteuning? Zou op zich best kunnen, maar gaat wel veel tijd kosten. Met de auto ben ik met 50 minuten van deur tot deur op m'n werkplek. Met een velomobiel en wat conditie zo'n 30 km/u gemiddeld misschien. Al gauw 1,5 uur plus tijd om te douchen en om te kleden? Toch maar de auto.

Maar het idee liet niet meer met zich sollen. Dus gewoon maar eens proberen. Bij Sunrider-Cycles waren ze wel bereid om een omgebouwde e-ondersteunde Sunrider mee te geven voor een dagje proefrijden op mijn woon-werk route. Op eigen risico, een rustige zondag ochtend in januari, nou dat heb ik geweten... kijk maar bij downloads op Licht en snel ... dat heet "totaal verkocht".

Wat volgde was ruim 3 maanden stoeien met wetgeving, prototypekeur, TUV, RDW... Maar onder de ervaren regie van Sunrider-Cycles is het nu bijna zo ver! De laatste keuring is in orde, de papieren worden volgende week opgestuurd, nummerplaat en verzekering regelen... Voilá, een street legal tot 45 km/u e-ondersteunde velomobiel.  Wordt vervolgd!

1 opmerking:

  1. Kees, geniet van deze mooie fiets, ik denk dat je er veel plezier van zult hebben. Maar pas op en maak geen brokken.... Groeten van je collega's uit Dubai!

    BeantwoordenVerwijderen