Het idee is simpel. Neem een velomobiel. Monteer elektrische ondersteuning en voilá, een gezond en bruikbaar alternatief voor m'n auto op 2 x 50 km woon-werk verkeer. Met het vermogen van een halve stofzuiger, een gezonde dosis beweging en buitenlucht, een gangetje van zo'n 45 km per uur en als bonus een slinkende buik....;-) het leek me wel wat. Welkom op m'n blog over de weerbarstige start als prototype, over ouderwetse regelgeving, en de lol van comfortabel woon-werk verkeer fietsen als erg bruikbaar alternatief voor m'n auto...

zondag 1 december 2013

Sunrider II

Al een jaar lang stilte van mijn kant....! De rede is simpel. Te druk en dan moeten soms keuzes gemaakt worden. Maar het is weer wat overzichtelijker nu en geïnspireerd door Adri 'Bobslee-Strada' dacht ik... ;-)


Ik ben intussen begonnen aan de bouw van m'n Sunrider II. Het gaat zeker niet zo voortvarend als Adri z'n aanpak maar ik hoop deze winter toch een heel eind te komen. Zaterdag 's ochtends ben ik bij Alligt aan het passen & meten, lamineren, sleutelen en koffie drinken.... tja, erg gezellig!

Dit moet het worden
                             
Dit is het nu...
Het concept van de 45 km/u ondersteuning is erg goed bevallen op m'n 100 km/dag woon werkverkeer. Gewoon veel fun, buiten en sporten tijdens de woon-werk tijd. Maar het onderhoud van de Sunrider gooide voor dit tamelijk intensieve gebruik te veel roet in het eten. Niet helemaal onverwacht, ben nog steeds blij dat ik met het experiment begonnen ben, maar het werd tijd om er iets aan te doen.

Een tijdje geleden heb ik een stuk gereden in Leo z'n  Sunrider II. Zoals te verwachten een heel verschil. Het subframe lijkt een goede keuze. Mooi ontworpen, blijf het jammer vinden dat het aan de onderkant zit...

Subframe. Afdekplaat er op en je ziet er niets meer van, helaas...
Motor op de trapas, weg van weer-en-wind en gebruik makend van Rohlof naaf, afgeschermde ketting, geen derailleur meer en een vrijloop zodat er ook zonder ondersteuning gefietst kan worden, ... alles inmiddels street legal voor  45 km/h ondersteuning. Leo heeft niet stilgezeten afgelopen jaar. Allemaal nogal veelbelovend, ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen.

We zitten af en toe te brainstormen wat beter kan, productie methodes van vezelversterkte laminaten zijn divers. Gewichtsbesparing door epoxy/carbon ipv het polyester chopped vezel gespoten laminaat, gebruik van sandwich op zinvolle plekken, waar stijf en waar sterk, afijn nog één bakkie en dan weer aan het werk.... ;-)
Voorlopig voldoet de huidige constructie prima, zeker voor elektrisch ondersteund.

Tijdens de bouw maak ik een fotoverslag. Ook leuk om te doen vind ik en wellicht op termijn bruikbaar als montage handleiding voor het bouwpakket van de Sunrider II van Alligt. Ik weet later in ieder geval hoe ik hem ook-al-weer in elkaar gezet heb. Ik wordt een dagje ouder dus dat kan nog van pas komen bij onderhoud en reparaties...;-)

Voorlopig heb ik erg veel lol in het bouwen. Kan ik beslist aanraden!

Sunrider II bouwen - voortgang tot 30 nov 2013






7 opmerkingen:

  1. Hallo Kees,

    Mooi verslag! Zeer leerzaam en ik kijk uit naar het vervolg, mooi om zelf te doen, maar ook om mee te volgen! Heb je nu gewoon een bouwpakket gekocht en bouw je dat op je gemak op? Je rijd toch nog wel in je eerste (gerepareerde) e-sunrider je woon-werkkilometers?
    Blijf schrijven, dit is mooi om mee te volgen!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri, inderdaad, bouwpakket. M'n Sunrider is te koop... ;-)
      Op dit moment gebruik ik hem niet veel. De route die ik rij is 's winters erg donker (onverlichte parallelweg zonder markering en langs provinciale weg) en dat vraagt nogal wat van de verlichting bij 45km/u. Ik heb het vorige winter wel gedaan maar na een paar toch wel last-minute escapes besloten dat er eerst een serieus groot licht op moet komen zodat ik als het nodig is even kan 'bijlichten'. Die komt nu op de Sunrider II.
      Het bouwtempo is inderdaad rustig-aan, een halve dag per week en zelfs dat lukt niet altijd. Maar ik hoop er rond kerst wat meer dagen aan te besteden. Ik werk in ieder geval de 'handleiding' elke keer bij en zal die op m'n blog zetten. Leo heeft hem ook op de website van Alligt gezet.
      Groeten, Kees

      Verwijderen
  2. Ik vind je oude Sunrider toch iets mooier !
    Of snij ik nu een teer punt aan ?
    vr.gr. Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij wordt nog wel wat knapper hoor... ;-)
      De verlichting op de foto is nog wat 'prototyperig' en dat maakt veel uit vindt ik. Maar inderdaad, de oude is en blijft ook mooi!
      Groeten, Kees

      Verwijderen
  3. Dag Kees,
    Mooi verslag van een mooi project. Leuk om die verschillende ontwerp richtingen te beschouwen. De VeloTilt als lichte snelle voorwielaangedreven fiets met zelfdragende carrosserie versus jouw degelijke toerfiets met veel ingebouwde veiligheid. De opname van de onderkant is heel imposant, eigenlijk te mooi om weer dicht te maken.
    Bij het ontwerp van de VeloTilt is jouw ongeval meerdere keren ter sprake gekomen. Daar hebben we goede lessen uit geleerd.
    Succes met je project en blijf erover schrijven.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk inderdaad, meer variëteit. Ben super benieuwd naar de ervaringen met de VeloTilt.
      En tja... heeft m'n ongeval gelukkig nog iets goeds opgeleverd...

      Verwijderen
  4. Da's weer eens een heel ander type velomobiel. Dat subframe ziet er schitterend uit!

    BeantwoordenVerwijderen