Het idee is simpel. Neem een velomobiel. Monteer elektrische ondersteuning en voilá, een gezond en bruikbaar alternatief voor m'n auto op 2 x 50 km woon-werk verkeer. Met het vermogen van een halve stofzuiger, een gezonde dosis beweging en buitenlucht, een gangetje van zo'n 45 km per uur en als bonus een slinkende buik....;-) het leek me wel wat. Welkom op m'n blog over de weerbarstige start als prototype, over ouderwetse regelgeving, en de lol van comfortabel woon-werk verkeer fietsen als erg bruikbaar alternatief voor m'n auto...

zondag 14 december 2014

Sunder II street legal (!)

Afgelopen vrijdag weer met de Sunrider naar TUV in Keulen geweest voor de definitieve keuring. Dat eindigde met een ferme handdruk en een dikke glimlach op het gezicht, zowel bij de TUV keurmeester als bij mij.... De Sunrider is goedgekeurd voor 45 km/u e-assist gebruik  :-)

Dit traject met TUV heeft nu een 'jurisprudentie' opgeleverd in afwijking van bestaande regels voor 'gemotoriseerde' driewielers en toegespitst op de e-assist velomobiel. Best wel een stap in de goede richting eigenlijk waardoor street-legal 45 km/h e-assist velomobiel gebruik veel beter gerealiseerd kan worden. Wat mij aangaat, chapeau voor TUV! Ik ben doorgaans wat minder enthousiast over 'die grote bureaucratische organisaties', maar de mate waarin TUV meedenkt en zelf verantwoordelijkheid neemt kan ik zeker waarderen.


De afwijking van bestaande regels zit hem met name in het remsysteem. Voor mij belangrijk genoeg om daar zelf een goed gevoel bij te hebben en niet blindelings conform de bestaande regels te bouwen. Kort samengevat kwam het hier op neer:

Regels voor gemotoriseerde driewielers:
  • Alle wielen geremd.
  • Wielen op 1 as moeten altijd gelijkwaardig remmen.
Mijn 'ontwerpeisen':
  • Achterwiel niet geremd.
  • Dubbel remsysteem op voorwielen.
Het gevaar van een snel blokkerend achterwiel bij een licht maar toch wel snel voertuig als een velomobiel heeft TUV nu onderkend. Het gelijkwaardig remmen van de voorwielen en het dubbele systeem is gerealiseerd door de tuimelaar constructie die ik in m'n blog van 17 november beschreef.

kabelbediend dubbel remsysteem
Deze constructie is in de Sunrider gebouwd en deed wat we er van verwachtten. De Sunrider remt keurig recht met beide voorwielen, ook als er met maar één remhandel geremd wordt. Uiteraard kan je met twee handen krachtiger remmen. De doos waarin de tuimelaar gemonteerd zit heeft nu nog de functie om de reactie-krachten van de buitenkabels over te brengen. Deze doos kan later vervallen, de buitenkabels kunnen ook op het subframe gemonteerd worden maar dat vraagt om een herontwerp van het subframe. Voorlopig werkt het prima zo. En ook in andere velomobielen met 'tankbesturing' maar zonder subframe kan de tuimelaar-met-doos goed werk doen.

Gemonteerd onder subframe

Voor montage in subframe is nu te weinig ruimte...

... maar herontwerp van subframe kan dat in de toekomst oplossen.

Situatie vóór montage van subframe-afdekplaat

Ik krijg nogal wat vragen waarom niet voor een hydraulisch systeem gekozen is. Dat heeft te maken met drie argumenten:
  • Er zijn hydraulisch bediende schijfremmen beschikbaar, maar hydraulisch bediende trommelremmen in het formaat dat in velomobielen gebruikt wordt bestaan niet.
  • Ik rij over weggetjes die ook door landbouwverkeer gebruikt worden waardoor er veel modder stuift in de wielkasten. De schijfremmen in m'n vorige Sunrider konden daar slecht tegen. Wel veel remvermogen maar ook gênant veel kabaal. Vandaar m'n voorkeur voor de trommelremmen waar de remvoeringen goed afgeschermd zijn.
  • Op zich is het denkbaar om de trommelrem te bedienen door een hydraulisch cilindertje bij de remhevel van de trommelrem maar het dubbel uitvoeren van zo'n systeem is weer een ander verhaal.
Uiteindelijk zijn we dus op de kabelbediende trommelremmen uitgekomen en ik denk dat dit een prima werkende eenvoudige constructie is. De tijd zal het leren, eenvoud heeft vaak zo z'n voordelen ten aanzien van bedrijfszekerheid. Maar op zich remmen hydraulisch bediende schijfremmen erg goed en met weinig kracht, dat blijft me ook wel aantrekken. Dus op langere termijn wellicht een goed afgeschermde schijfrem voorzien van twee remcilinders per rem inbouwen? Tja, dan zit ik ook wel weer aan een ritje naar Keulen vast... Er moet wat te knutselen over blijven zullen we maar zeggen, alhoewel ik dan eerder aan hydraulisch sturen denk... :-)

Voorlopig maar even concentreren op het afwerken van de Sunrider. De bekleding moet er nog in, deksels afstellen en een dakje monteren. En de papieren moeten nog binnenkomen natuurlijk...



15 opmerkingen:

  1. Proficiat Kees. Ik heb het verhaal met spanning gevolgd. Mooi resultaat na veel geknutsel en innovatief denken, ook van Theo. Ik wens je heel veel 'Moving Traffic' plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Gerard. Het wordt tijd om het 'moving trafic' weer in praktijk te kunnen brengen... :-)
      Maar ook het bouwen is een leuke hobby moet ik zeggen. En het is altijd verbazend hoe snel Leo na wat 'brainstormen' werkende prototypen uit z'n CNC freesbank tovert...

      Verwijderen
    2. Waarom schreef ik nou "theo" terwijl ik "Leo bedoelde? Sorry Leo! :-)

      Verwijderen
    3. Tja, namen zijn ook nooit mijn sterkste punt geweest... ;-)

      Verwijderen
  2. Hoi Kees,

    Hier is een felicitatie zeker op z'n plaats! Ik had er al een goed gevoel bij toen je de nieuwe remconstructie beschreef, chapeau ook voor Leo!
    Nu verder afwerken en dan kan je ook weer eens aan fietsen toekomen misschien?
    Succes met de verdere afwerking!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,
      Terechte opmerking Adri, chapeau ook voor Leo! En gelukkig is Leo niet zo'n grote ambtlijke organisatie... :-)

      Groeten, kees

      Verwijderen
  3. Op het velomobiel-seminar een paar jaar terug is wel een hydraulische bediende trommelrem aangekondigd, maar helaas is het betreffende project tot nu toe zonder resultaat gebleven. Erg jammer, want het zag er veelbelovend uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, dat zou inderdaad een goede stap kunnen zijn. Toch zou ik ook in dat geval een dubbel systeem willen hebben. Ook een hydraulisch systeem kan na jaren kapot gaan. Dat betekent twee cilinders per trommelrem, wat constructief nog niet zo eenvoudig is. Twee cilinders op één schijfrem is daarentegen goed denkbaar, maar dan moet die schijfrem wel goed afgeschermd zijn. En waarschijnlijk zal zo'n rem niet zo mooi vrijlopen als een trommelrem.
      Groeten, Kees

      Verwijderen
  4. Mooi! Weer een hindernis genomen op weg naar een volstrekt legale 45 km/u e-velomobiel. Eigenlijk is dit een prima voertuig hiervoor en dus is het een logische stap. Ik ben benieuwd naar het vervolg van het administratieve verhaal en vooral naar jouw rijervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens Jan, ben ook benieuwd naar m'n rijervaringen 😀

      Verwijderen
  5. Dit betekent dat TUV-keuring voor volgende Sunriders waarschijnlijk een stuk makkelijker wordt. Petje af voor jullie pioniersgeest en technisch vernuft.

    Johan Declercq
    Hoek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt inderdaad, de volgende exemplaren worden gekeurd volgens de afspraken die we afgelopen vrijdag overeengekomen zijn. Wel moet elk exemplaar nog heen en weer naar Keulen. Daar wordt dan het nummer gerigistreerd en er wordt gecontroleerd of de VM gebouwd is volgens afspraak. Kwestie van een half uurtje werk maar wel een dag rijden...
      Groeten, Kees

      Verwijderen
  6. Prachtig Kees,
    Het is wel een lange weg, zowel constructief als procedureel, maar nu het gelukt is van harte proficiat. Jullie openen de weg naar meer van deze fietsen.
    Mag dan wel geen echte typekeuring zijn, maar jullie hebben de weg wel geplaveid.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Wim, 't is inderdaad volhouden met die regelgeving maar anderzijds vindt ik het wel een goede zaak dat het financiele en juridische risico bij onverhoopte ongelukken goed geregeld is. Daarnaast heeft een partij als TUV meer invloed op passende EU-regelgeving dan een VM producent of -rijder. En dat kan weer van pas komen als na jaaaren we over typekeuring gaan nadenken... :-)
      Groeten, Kees

      Verwijderen
  7. Een geweldige stap vooruit, Kees en Leo!

    BeantwoordenVerwijderen