Het idee is simpel. Neem een velomobiel. Monteer elektrische ondersteuning en voilá, een gezond en bruikbaar alternatief voor m'n auto op 2 x 50 km woon-werk verkeer. Met het vermogen van een halve stofzuiger, een gezonde dosis beweging en buitenlucht, een gangetje van zo'n 45 km per uur en als bonus een slinkende buik....;-) het leek me wel wat. Welkom op m'n blog over de weerbarstige start als prototype, over ouderwetse regelgeving, en de lol van comfortabel woon-werk verkeer fietsen als erg bruikbaar alternatief voor m'n auto...

zaterdag 14 januari 2012

Hoogwater ;-)... en botsing... :-(

Een wat langer verhaal deze keer vrees ik...

Om te beginnen: De Sunrider is weer terug! Er zit nu een controller en accu van Akkurat in. Daarnaast heeft Leo (Alligt) de tussen-as vervangen, is nu zwaarder uitgevoerd, en nog zo het één en ander. Omdat ik nu veel in het donker ga rijden zijn twee B&M led-lampjes gemonteerd direct voor de spiegels. Staat wel mooi vind ik zelf en geeft een bult licht. Moet ook wel want de parallel-wegen op mijn woon-werk route zijn onverlicht en er is geen markering (geen strepen, geen reflectoren).

Om de zaak te testen voordat ik weer ga woon-werk-verkeren een rondje Zwolle-Kampen-Genemuiden-Hasselt-Zwolle gemaakt, langs de IJssel en Zwarte water. Genoten van de Sunrider en de hoogwater vergezichten. Heerlijk om weer comfortabel liggend te genieten van het uitzicht, af en toe een flinke bui over me heen waarvan ik alleen wat spetters in m'n gezicht voel... big smile.

Voordat ik verder ga eerst maar wat mooie plaatjes...

IJssel bij Zwolle

Zwartewater bij Genemuiden
 
Zwarte water bij Zwolle

B&M lampjes ook goed voor zichtbaarheid overdag

Lekker liggen, fietsen en van uitzicht genieten.


Tja... dan het ongeluk. Om eerst kort samen te vatten - afgelopen maandag weer met de Sunrider op pad naar Hardenberg. Vroeg vertrokken zodat ik wat tijd had om alles wat weer moet wennen rustig te doen. Voor het eerst ook het hele traject in het donker. Het miezert een beetje. Gaat heerlijk, tot kruising N340 (Zwolle-Ommen) en weg tussen Dalfsen en Nieuw Leusen. Kwart over zeven, er komt veel verkeer van Dalfsen, een file voor het stoplicht. Ik sta een tijdje te wachten op de parallel-weg waar geen stoplichten zijn. Dan laat een rij busjes een gaatje waar ik door kan. Geen verkeer op de andere rijbaan dus daar ga ik. Op het moment dat ik tussen de rij wachtende busjes doorrij schiet me te binnen.. STOM!!.. er is nog een voorsorteervak... De auto die daar aan komt heeft groen, kan mij niet zien komen (door de busjes), ik kon hem niet zien... Hij raakt me vol op de zijkant.


Grrr...de Sunrider is net uitgebreid gereviseerd door Alligt. Dit is m'n eerste woon-werk rit sinds lange tijd. En daar gaat m'n reputatie van 35 jaar (auto en fiets) rijden zonder ongelukken! Een klassieke domme fout, geholpen door infrastructuur die wel ontwerpen is op doorgaand autoverkeer (beveiligd door stoplichten) maar duidelijk nog niet op doorgaand fiets en velomobiel verkeer (niet beveiligd door stoplichten).

Maar er is ook positief nieuws:
1) De auto-bestuurder is geschrokken maar verder ok. En ik stap ongeschonden uit de Sunrider!
2) Een belletje naar Fietsned.nl resulteert in een king-size repatriering-truck die de Sunrider keurig bij Alligt in Dronten aflevert.
3) De jongen die me aanreed blijkt het hart op de goede plek te hebben. Hij brengt me naar huis, waar we gezellig de verzekeringpapieren invullen. Zijn auto heeft schade aan de bumper en motorkap.
4) En last-but-not-least: ik ben prettig verrast hoe goed de Sunrider mij beschermd heeft. Hij zit vol scheuren en scheurtjes maar heeft z.n vorm goed behouden. Er zijn geen stukken losgekomen. Het geheel heeft gewerkt als een "cocoon" die veel energie heeft opgenomen. Ik heb niets, althans op het moment dat ik uit de Sunrider kruip. Later blijkt m'n ribbenkast wel wat pijnlijk.

Repatriering na telefoontje naar Fietsned.nl....

Tja....

Zijkant waar auto de Sunrider raakte


Gescheurd, gebroken, verbogen, er valt wat te klussen....

Gescheurde armsteun. Stoeltje is gedemonteerd.

Foto van http://www.sunrider-cycles.com/. laat de constructie zien. Het binnenwerk voordat het verlijmd wordt in de carroserie.

Hierboven is te zien dat de Sunrider bestaat uit een dragend binnenwerk wat in een carroserie gelijmd wordt. Beide delen worden uit GRP (Glassfibre Reinforced Plastic, in dit geval polyester) gemaakt.
Zoals ik al zei, de Sunrider zit vol scheuren en scheurtjes. Maar er is geen enkele lijmnaad losgekomen. Nog een foto hoger zie je het binnenwerk na de aanrijding. De "armsteun" is over de lengte gescheurd. Het lijkt er op dat de verlijmde "armsteun" samen met de carroserie als een "balk" gewerkt heeft die voldoende stijf en sterk was om te voorkomen dat ik zelf geraakt werd. Alles heeft wat meegegeven, er is veel gedelamineerd en daardoor is energie opgenomen. Maar de vorm is intact, er zijn geen stukken losgescheurd en de ruimte rond de stoel is goed beschermd gebleven. Het was toch een beste klap...

Ik wacht nu even tot de pijntjes uit m'n ribbenkast verdwenen zijn. Daarna meld ik me weer en volgt een klus-project. Alles is repareerbaar, veel uren met glasmatjes in de weer, een nieuwe carroserie is mooier maar duurder. Ik ga hem eerst maar eens demonteren. Best leuk lijkt me...;-) 

9 opmerkingen:

  1. Foei ik zag het bericht op de ligfietsmailingslijst. Maar denk dat je daar heel goed bent weggekomen, want de snelheid van de auto zal toch nog wel ergens tussen de 40a50km/h zijn geweest.

    Hopenlijk blijven je ribben niet te lang zeuren en kun je snel bezig met de herstel werkzaamheden. En dan op naar de start van het plezierig rijden, want dit zou ik eerder een valse start noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Kees.
    Inmiddels weer bijgekomen van de schrik?
    En daar hadden je collega's al voor gewaarschuwd, en zelf hoopte je ook nooit bij de brokkenmakers te horen (ja, ik heb je blog vluchtig doorgekeken). Tja, het kan verkeren.
    Wat een stom ongeluk! (Had mij ook kunnen gebeuren!)

    Wel ben je reclame voor de carrosserie van de Sunrider, die uit twee delen bestaat. Impact op de zijkant!

    Mijn Sunrider ken je eigenlijk al, tenminste als je gebruiksaanwijzing ooit gedownload hebt ;-).
    Na het herstel van de Sunrider (en jezelf!) hoop ik voor je op vele ongelukvrije kilometers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook van mijn kant een goed herstel gewenst. Neem er voldoende tijd voor. Het lijf is uiteindelijk toch veel waardevoller, dan een fiets.

    Succes met de reparatie.

    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  4. erg jammer joh kees! maar gelukkig ben je zelf oke!

    groet marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He ik kreeg dit bericht via Marcel door, wel even schrikken zeg!
    Gelukkig heeft de Sunnie je goed beschermd, het moet immers een behoorlijke klap geweest zijn.
    Hopelijk houdt je er niets aan over en kun je weer zorgeloos verder rijden met de Sunrider :)

    Groeten,
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste mensen, bedankt voor de support!
    Wat ik al op m'n blog aangaf, ik ben zelf erg onbeschadigd gebleven. Vanmorgen toch even voor check-up bij huisarts langs geweest wat de conclusie opleverde dat ik een paar gekneusde ribben heb. Dat moet met een paar weken over zijn, is al een stuk beter dan een week geleden.
    Het was niet de bedoeling, maar deze "praktijk-test" smaakt wel naar meer... Niet om direct nogmaals te botsen...;-), maar het geeft me de indruk dat er nog veel mogelijk is op het gebied van 'ontwerpen op veiligheid' bij velomobielen.
    Vriendelijke groeten, Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Sterkte met de ribben en hoop spoedig meer te lezen over je ritten met de gerepareerde en 'ondersteunende' Sunrider.
    En dat ondersteunen kan je dubbel opvatten !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag kees,

    ik mis het vervolg alhier. Gaat het verder goed met je ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat prima! De gekneusde ribben waren na 6 weken weer in orde, daarna geen lichamelijke gevolgen kunnen ontdekken. Terwijl het achteraf gezien toch best een heftige aanrijding was.
      Dit heeft me gemotiveerd om te onderzoeken of en wat er méér mogelijk is op het gebied van velomobiel-veiligheid. Daar gaat binnenkort meer van komen.

      Vriendelijke groet, Kees

      Verwijderen