Ondanks de stilte is er wel weer het een en ander gebeurd. De grootste klus was het vervangen van de pedelec-motor. Leo rijdt al een tijdje met de lichtste Bafang trapas-motor in z'n 4-wiel Sunrider. Deze Bafang wordt gebruikt voor 25 km/u elektrische 'stads' fietsen. In de Sunrider gemonteerd en begrenzing gewijzigd van 25 naar 45 km/u ziet er aanvankelijk goed uit voor 45 km/u Sunrider kruis-snelheid. Maar het door de accu afgegeven vermogen ligt toch constant boven de nominale 250 W van de Bafang. Na zo'n 6000 km geeft de Bafang met rooksignalen te kennen dat het wel mooi geweest is. Bij demontage blijkt de controller geroosterd maar het mechanische deel ziet er nog steeds goed uit, wat dan weer een goed teken is.
Te warm geworden.... |
We besluiten om de 500W Bafang te monteren. Dat blijft binnen de grenzen van het TUV-keur. Om te voorkomen dat de reeds ingebouwde maar nog nauwelijks gebruikte Bafang in mijn Sunrider ook geroosterd gaat worden ben ik opgewekt begonnen met (de-)montage. Uiteraard blijkt dan dat de bekabeling van de 500 W Bafang is veranderd en voor je het weet sta je weer weet-ik-hoeveel tie-wraps door te knippen... Daarnaast wil ik ook wel graag in de gaten houden hoeveel warmte de Bafang produceert, dus monteer ik een temperatuur sensor met ventilatortje in het voor-onder en een display bij het dashboard. Allemaal uitschakelbaar met de contactschakelaar op het dashboardje waardoor er weer wat meter kabel wordt toegevoegd. Kortom, de 'kabelboom' is ook aan grondige revisie toe.
De vervangende 500W Bafang motor |
De bekabeling is te veel 'ad hoc' gegroeid... onder het dashboardje is het nu een beetje een rommel geworden. Dat moet ik later nog eens aanpakken. |
Verder heb ik het scharnier van de motorkap vervangen. In het oorspronkelijke ontwerp maakt de kap een wat ingewikkelde beweging - achterkant omhoog en voorkant naar achteren - waardoor het geheel rechtop halverwege de motor-kap opening eindigt, bij het schutboard. Het werkt niet echt handig, de kap blijft in de weg zitten als hij open staat. Het herontwerp vraagt nogal wat tijd omdat alles moet passen tussen bestaande onderdelen. Opmeten, schetsen, Leo staat wat te typen naast z'n freesbank en voor je het weet heb je een handvol onderdelen die bijna passen... Drie iteraties verder ziet het er prima uit.
Het nieuwe scharnier, past bijna... |
Motorklep scharniert nu naar voren |
waardoor motor en trapas mooi bereikbaar zijn |
Tjaa, we zullen zien. De TUV papieren zijn binnen, de Sunrider is op naam gestelt (in Duitsland), als alles weer naar behoren functioneert kan ik bij de RDW langs om de Nederlandse papieren te regelen. Dit voorjaar hoop ik toch te fietsen!
Hoi Kees,
BeantwoordenVerwijderenToch weer vorderingen, gaat goed komen! Bijkomend voordeel: je kan als je fiets klaar is er bij gaan klussen voor Leo, ondertussen ben je net zo'n vakman geworden! :-))'
Groeten, Adri.
Hoi Adri,
VerwijderenNou... Leo heeft wel wat meer in z'n mars hoor... :-)
Maar het is zeker leuk om m'n velomobiel te bouwen. Moet wel oppassen dat m'n zoon niet gelijk krijgt...
Groeten,
Kees
Erg leuk hoe je dit maakt! Een gezonde en snelle manier om op je werk te kopen. Kortom, top gedaan!
BeantwoordenVerwijderenGoed hoor. Heb je uitstekend aangepakt, mijn complimenten.
BeantwoordenVerwijderenIk wil al een lange tijd eens in zo'n ding zitten. Af en toe zie ik weleens zo'n ding langsgaan en dat ziet er erg leuk uit.
BeantwoordenVerwijderen