Het idee is simpel. Neem een velomobiel. Monteer elektrische ondersteuning en voilá, een gezond en bruikbaar alternatief voor m'n auto op 2 x 50 km woon-werk verkeer. Met het vermogen van een halve stofzuiger, een gezonde dosis beweging en buitenlucht, een gangetje van zo'n 45 km per uur en als bonus een slinkende buik....;-) het leek me wel wat. Welkom op m'n blog over de weerbarstige start als prototype, over ouderwetse regelgeving, en de lol van comfortabel woon-werk verkeer fietsen als erg bruikbaar alternatief voor m'n auto...

zondag 18 september 2011

Bofkont of Pechvogel...

Eerst de bofkont: zo rond half zes 's middags stap ik in de Sunrider en fiets van mijn werk in Hardenberg naar huis via Marienberg - Beerze - Ommen - Vilsteren - Dalfsen naar Zwolle. Totaal 50 km forenzen via een erg geslaagde toeristische route. Weiland, bos, langs spoorlijn, door schilderachtige kleine dorpjes en als toegift een heerlijk stukje rivierdijk langs de Overijsselse Vecht. Dat alles op "fiets-snelweg-achtige" wegen waar rond die tijd geen kip fietst. Weinig zij-wegen en opritten, weinig snelheids wisselingen, dus gemiddelde snelheid ligt dicht bij kruis-snelheid, 40 km/h gemiddeld bij 45 km/h kruissnelheid geeft precies een uur en een kwartier reistijd. Ik wordt steeds enthousister over die Sunrider... Ik heb wat fotootjes van deze route van internet geplukt om alvast een impressie te geven, zal later zelf nog wat foto's maken.


Tja, dan kom ik met een "big smile" thuis 's avonds.

Dan de pechvogel... Tot nu toe 1200 km gefietst. Het achterwiel (zie blog van augustus) houdt het goed maar de accu heb ik weer ingeleverd. Gaf problemen met opladen. Dat wordt nu onderzocht bij de leverancier van de electra (Crystalite), intussen ben ik weer tot de auto veroordeeld... Hmm, nu al twee weken niet gefietst. Ik zie het als kinderziektes, er is nog weining ervaring met dit soort vervoer en ik zal nog wel vaker met "proto-type"problemen te maken krijgen... Daar staat tegenover dat Alligt in Dronten er z'n schouders onder zet om dit proto-type stadium achter zich te laten. Alligt heeft het ontwerp en de productie deze zomer overgenomen van Sunrider Cycles in IJmuiden (waar ik de velomobiel gekocht heb), inclusief de garantie afhandeling. Ben benieuwd...

De balans slaat erg duidelijk door in de richting van de bofkont. Ik denk dat dat prototype stadium wel te kraken is en het komende jaar veel rijplezier en "hardware" ervaring gaat opleveren. En daarnaast een hobby erbij ;-). Een paar projectjes:

* Onderkomen - inmiddels is een "kattenluik" gemaakt zodat de velo droog in de schuur kan staan. Ook wel makkelijk voor onderhoud en ik vindt het wel geinig staan...




* Verlichting. Het wordt rap donkerder op de woon-werk verkeer tijden. De wegen die ik rij zijn niet verlicht en hebben geen / nauwelijks markering. Gelukkig is er nogal wat aan LED verlichting verkrijgbaar; ik ben aan het uitzoeken wat het moet worden. Denk aan 2 B&M Ixon Cyo lampjes op de 12V verlichtings-accu, gemonteerd achter de spiegels. Als de standaard koplamp dan nog wat hulp nodig heeft zou daar nog een Phillips LBL bij kunnen komen, maar die moet dan nog wel geschikt gemaakt worden voor 12V.

* Gordels/rolbeugel. Ben nog steeds van mening dat veiligheid van velomobielen gediend zou zijn met montage van gordels. De "carrosserie" kan bescherming geven op voorwaarde dat je op je stoeltje blijft zitten. Bij frontale aanrijding komt m'n hoofd nu op het kunstof ruitje vóór me terecht, dat lijkt me niet prettig... Een 4-punts gordel zou dan niet verkeerd zijn.

Wordt vervolgd...;-)

2 opmerkingen:

  1. Met een Velomobiel kun je omslaan, in een bocht maar ook als je achterwiel grip verliest. Het is mij overkomen met mijn Alleweder A4. Als je gaat rollen schuurt je hoofd over de grond omdat je uit je fiets zakt. Helm is dus zeer belangrijk en gordels zullen je zeker helpen om blessures (of erger) te voorkomen!

    BeantwoordenVerwijderen