Het idee is simpel. Neem een velomobiel. Monteer elektrische ondersteuning en voilá, een gezond en bruikbaar alternatief voor m'n auto op 2 x 50 km woon-werk verkeer. Met het vermogen van een halve stofzuiger, een gezonde dosis beweging en buitenlucht, een gangetje van zo'n 45 km per uur en als bonus een slinkende buik....;-) het leek me wel wat. Welkom op m'n blog over de weerbarstige start als prototype, over ouderwetse regelgeving, en de lol van comfortabel woon-werk verkeer fietsen als erg bruikbaar alternatief voor m'n auto...

zondag 15 maart 2015

Sunrider II - Software

De eerste proefrit ging niet goed. Hmm... de Sunrider was zowat klaar, maar na het vervangen van de Bafang (zie vorig blog) dreig ik weer van het ene probleem in het andere terecht te komen... :-(

Het probleem zit in de software. Eenmaal op snelheid wordt het vermogen terug-geregeld naar ongeveer 50W. Dan kan ik met weinig wind rond de 35 - 40 km/h fietsen, maar dat was niet de bedoeling en is te langzaam om de tijd voor m'n woon-werk verkeer redelijk te houden. Alhoewel... ik sprak laatst iemand van ongeveer mijn leeftijd (inmiddels 58 jaar...) die vrolijk 2 x 45 km woonwerk rijdt op een racefiets! Indrukwekkend, maar niet voor mij weggelegd.

De software van de Bafang is op twee manieren te programmeren. Via de display of met PC software. Het eerste staat in de handleiding beschreven, de tweede methode is voor dealers beschikbaar. Het probleem blijkt in de instelling van de maximum snelheid te zitten, die is op 30 km/h begrensd. En deze instelling is niet via het display te wijzigen. Begrijpelijk, want dit heeft met wetgeving te maken.


  Sunrider aan de PC





De aansluiting op de PC gaat eenvoudig via een stekker bij het dashboard.
Het nog loshangende display is van de motortemperatuur sensor

Leo beschikt over de PC software maar wederom is dit de eerste keer en dus wel spannend of alles zal werken. Gelukkig hebben we na een aantal pogingen verbinding met de controller en is de zaak uiteindelijk vrij eenvoudig gewijzigd. De proefrit laat zien dat het nu werkt zoals bedoeld. De snelheid wordt door het door mij geleverde vermogen bepaald. De ondersteuning is instelbaar. 45 km/h gaat prima zo en het door de accu geleverde vermogen blijft ruim onder het nominale vermogen van de Bafang. Ziet er gezond uit nu.

Wat nu nog rest is wat afwerking en het dakje monteren. En natuurlijk de toelating in NL door de RDW...

5 opmerkingen:

  1. Kom je toch nog aan fietsen toe dit jaar..........
    Zal zeker voldoening geven na al het werk dat jullie aan de fiets gehad hebben!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Adri,

    Nou, 't is inderdaad een heel verhaal geworden. Erg leuk ook, ik zou het zó weer doen....! Maar de fiets- en lente kriebels beginnen wel erg te jeuken nu...😃
    Groeten,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 't Is al een heel lang verhaal geworden, maar het einde is in zicht. Zo zal je hopelijk nog op tijd klaar zijn voor het mooie weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kees, ik heb recent een 250W 8Fun setje op mijn toerfiets gebouwd. Het leuke van deze set (er zijn veel variaties) is dat je de maximum snelheid kunt instellen met het display tot 50kpu. Als ik wil, rij ik met een 36V 10Ah accu 40 kilometer afstand met een snelheid 35-45 kpu ! De toerfiets is dan sneller dan mijn velomobiel !!! Het Bafang 8Fun setje gaat komende winter in de Strada. Ik heb veel van je blog geleerd! Velomobiel.nl gaat een off-center pedaalhuis maken en van Leo kocht ik een adapter om Shimano kettingwielen op de motor te monteren. Have 8Fun !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, ik rijd natuurlijk met ondersteuning nooit harder dan 25 kpu. Alleen in de testfase was het leuk om de grenzen te verkennen. Ook in de Strada ga ik de ondersteuning gebruiken om op gang te komen; met de Strada 35 tot 40 KPU vast te houden kan gemakkelijk zonder ondersteuning. Met mijn totaalgewicht van 145kg (fiets, bagage, rijder etc) op gang brengen op mijn bochtig traject kost veel energie.

    BeantwoordenVerwijderen