Het idee is simpel. Neem een velomobiel. Monteer elektrische ondersteuning en voilá, een gezond en bruikbaar alternatief voor m'n auto op 2 x 50 km woon-werk verkeer. Met het vermogen van een halve stofzuiger, een gezonde dosis beweging en buitenlucht, een gangetje van zo'n 45 km per uur en als bonus een slinkende buik....;-) het leek me wel wat. Welkom op m'n blog over de weerbarstige start als prototype, over ouderwetse regelgeving, en de lol van comfortabel woon-werk verkeer fietsen als erg bruikbaar alternatief voor m'n auto...

maandag 2 november 2015

Hello Again...

Geïnspireerd door Neil Diamond's 'Hello Again'... :-)
Het is weer lang stil geweest op m'n blog. Kennelijk gaat dat zo bij mij, de ontwikkelingen gingen om allerlei redenen ook niet erg snel. Maar nu is de Sunrider II klaar en in gebruik. Wat er zoal gebeurd is:

Klaar voor gebruik achter z'n katteluik...



m'n fitness ruimte... :-)

Blik in het voor-onder

Bijna een jaar geleden (!) is de Sunrider 'street legal' bevonden door TUV in Keulen. Voor gebruik in Nederland moest hij nog door de RDW gecontroleerd en geregistreerd worden.Toch weer spannend, gaat de RDW mee- of tegen werken?? Ik moet zeggen dat de gang van zaken me erg meeviel. In april was het zover en in tegenstelling tot wat ik verwacht had was er veel interesse. Uiteindelijk was dit min of meer een formaliteit. De TUV papieren zijn gecontroleerd, er is een chassisnummer ingegraveerd en de zaak is door de RDW geregistreerd. Maar toch... altijd leuk om te zien dat de RDW keurmeester interesse toont!

Enthousiaste keurmeester (links) bij de RDW in Zwolle :-)

Met de RDW registratie kon ik de verplichte aansprakelijkheid verzekering afsluiten, kentekenplaatje laten maken en hup - legaal 45 km/h ondersteund de weg op. Dacht ik...

Tijdens een eerste 50km rit langs de revieren bij Zwolle ging het eerst fantastisch, echt leuk. Lekker sturen over de rivierdijken. De wegligging is enorm verbeterd ten opzichte van de oude Sunrider. Haarscherp sturend in de bochten, als een skelter, big smile. Meer 'eland proof' en weinig bijsturen nodig om rechtuit te rijden. Het stijve aluminium subframe doet kennelijk goed werk. De 'pedelec' ondersteuning (reageert als ik zelf trap) is veel prettiger dan de 'throtle'  ondersteuning (gas geven en mee-trappen) van de oude Sunrider. Erg weinig motor geluid gelukkig, dat is wel eens anders bij trapas motoren. De fiets geeft je de indruk dat je zelf zo'n 45km/h aan het fietsen bent. Ik zit te genieten, maarrr.....
Na 40 km begint de Bafang te haperen. Wel gelijk duidelijk dat er ook zonder ondersteuning mee te fietsen is, met zo'n gangetje van 25 - 30km/h kom ik thuis. Maar dit is niet de bedoeling. Geen duidelijke oorzaak. Het door de accu afgegeven en door de cycle analist aangegeven vermogen was niet hoger dan het nominale motorvermogen. De motor voelt handwarm.

Terug naar Alligt. Ik had weinig tijd maar Leo is zo vriendelijk om de Bafang uit te bouwen en op te sturen naar Bafang Europe. Dit levert echter bedroevend weinig op. Nauwelijks bereikbaar, Leo krijgt geen informatie. Als ik bel om te vragen hoe het er voor staat wordt het gesprek domweg afgebroken. De motor is eind mei opgestuurd en tot op de dag van vandaag niet teruggekomen. Al met al nog geen aanrader helaas, die Bafang Europe. Hopelijk verbetert dat. En vanwege het gebrek aan feed-back ook onduidelijk wat het probleem met de motor is. Jammer, want het rijden met de Bafang ondersteuning was prima. Na veel oponthoud besluit Leo om op zijn kosten een nieuwe Bafang in te bouwen. Op www.alligt.nl/bodies/bafang.html kan je er meer over lezen.

Sinds kort ben ik begonnen met de woon-werk ritten. Weer ouderwets lekker om fietsend naar m'n werk te gaan. Ik ben met 2 tot 3 keer per week begonnen om m'n conditie op te bouwen en m'n 59 jarige gewrichten en pezen te laten wennen... :-) Tenslotte is 100 km per dag best wel veel trappen.
Wel weer wennen als 'vreemde eend in de bijt' verkeersdeelnemer. Ben duidelijk actiever met het overige verkeer bezig en af en toe denk ik 'nou Kees, dat had handiger gekund'. De dagen zijn kort inmiddels dus ik rij veel in het donker. Op mijn route is geen verlichting, geen wegmarkering (verfstrepen of bermpaaltjes) en wel soms onverlichte fietsers en wandelaars aanwezig. Dan is 40 km/h best veel. Op zich is het dimlicht (twee Lumotec IQ lampjes bij de spiegels) goed maar het grootlicht (twee dezelfde lampjes in de neus) moet beter. De lampjes schijnen nog te veel naar beneden.

Afgelopen zaterdag even bij Leo wezen buurten. Wel erg handig om daar wat aan de Sunrider te knutselen en bovendien erg gezellig. Ik heb wat aan de ophanging van het grootlicht veranderd waardoor ik de lampjes meer horizontaal kan richten. Komende week maar zien of dat genoeg zicht oplevert.

Werken aan verlichting bij Leo
Leo is als vanouds met van alles bezig. Binnenkort zijn de eerste kunststof spuitgiet wielen beschikbaar. Ik vindt ze persoonlijk erg geslaagd en ben benieuwd hoe ze zullen staan op de Sunrider. Voordeel van deze wielen is uiteraard dat spaakbreuk tot het verleden behoort, althans als de wielen in de praktijk sterk genoeg blijken... Ik kom op de parallel wegen nogal wat verkeersdrempels tegen, bedoeld om de haastige automobilist te ontmoedigen. Ik rij daar met zo'n 40 km/h overheen waardoor de Sunrider telkens wat omhoog springt (de demping is nog voor verbetering vatbaar..). Als de wielen dat overleven zit het wel goed. Nadeel van de huidige kunststof wielen is dat ze meer vervormen in bochten dan gespaakte wielen, wat het bochtgedrag kan beïnvloeden. En dat is net zo lekker 'scherp' bij m'n Sunrider. Ik ben dus erg benieuwd wat de nieuwe kunststof wielen gaan doen. Het grotere aantal 'spaken' (twee maal zoveel als nu gebruikelijk) zal in dat opzicht niet verkeerd zijn.
Alligt kunststof wiel
Ook nog wat zitten brainstormen over dwarse bladveren.. :-)  Voor geïnteresseerden, Google maar eens op 'transverse leaf spring suspension'. Door z'n eenvoud en stabiliserend effect misschien helemaal geen verkeerd idee voor velomobielen. Scheelt een hoop 'ijzerwerk' om de wielen in het gareel te houden en op de plaats van de huidige veerpoot-met-wrijvingsdemper kan dan een volwassen olie-demper gemonteerd worden. Dat scheelt weer bij die verkeersdrempels... Om het 'denkproces' te assisteren had Leo een mooi opengewerkt exemplaar van de Sunrider staan :-)

Opengewerkt binnenwerk Sunrider

Veerpoot met wrijvingsdemper

Aluminium subframe

Mooi hé






6 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,

    Leuk weer eens iets van je te lezen! En ook leuk dat je weer met de fiets onderweg bent, heeft al met al toch wel even geduurd voor je weer mobiel was.......
    Tja, en als je de service van de velomobielbouwers uit Dronten gewoon bent, kan het bij anderen al vlug tegenvallen........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,

      Tja, al met al ben ik er zo'n twee jaar mee bezig geweest. Bouwen, niet goed, weer uit elkaar en weer wat anders verzinnen, laten keuren, niet goed, etc. Is een hobby op zich en ook een beetje een sport om het legaal voor elkaar te krijgen. Big smile als alles gelukt is. Erg leuke hobby maarre... fietsen is ook leuk.. :-)

      Groeten,
      Kees

      Verwijderen
  2. Ik kan alvast zeggen dat de gietwielen van Flevobike het ook prima doen. Op het wisselen van één velg na, waar een gietfout in bleek te zitten (te kleine diameter), heb ik geen problemen gehad. Ze kunnen wel wat hebben.
    Hopelijk kom je ooit te weten wat fout ging met die Bafang motor. Geen respons geven en inhaken is niet echt klantvriendelijk, maar je kan toch wel informatie verwachten op termijn, hoop ik.

    Groeten

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,
      Mooi dat de Flevobike wielen zo goed bevallen! En ze zijn fraai, staan goed op de Orca.
      Maar ze vervormen meer dan een gespaakt wiel. Of de wegligging daar merkbaar door beïnvloed wordt weet ik niet, nooit geprobeerd. Alles goed op z'n plek houden in een bocht is wel een goed idee - het stuurgedrag van m'n nieuwe Sunrider is met sprongen vooruit gegaan t.o.v. de oude, waarschijnlijk door het stijfe subframe. Ik vermoed dat een stijf wiel eveneens een positief effect heeft. Of het Alligt wiel stijfer is dan het Flevobike wiel en hoe het zich gedraagt t.o.v. een gespaakt wiel, dat zal allemaal nog moeten blijken.

      Groeten,
      Kees

      Verwijderen
  3. Mooi verslag Kees! Ik heb afgelopen voorjaar een 250 watt bafang 8-fun onder een sportfiets gebouwd. De 8-fun doet het fantastisch; zeer stil, zuinig en support tot 50kpu. Ik rijdt er met gemak 40kpu mee. Actieradius 40km op éen accu van 10Ah. Afgelopen zomer heeft mijn vrouw er mee gereden in de bergen, ging ook prima.

    BeantwoordenVerwijderen