Het herstel van de Sunrider na de aanrijding in januari is inmiddels in volle gang. Ik heb besloten om de klus zelf uit te voeren, bij- en onder supervisie van Leo Visscher van Alligt. Gezellig klussen zo en ik leer de Sunrider gelijk goed kennen. Makkelijk voor later onderhoud. Leo is bezig met de prototypen voor de A8 en de nieuwe Sunrider. Vooral die laatste interesseert me uiteraard, Leo heeft een schuim-model in z’n werkplaats staan. Er gaat nogal wat aan veranderen en het blijft een mooi model, zie http://www.alligt.nl/, leuk om over te praten tijdens de koffie!
Terug naar m’n gehavende Sunrider. Eerst een inventarisatie, alle wielen demonteren en ophanging controleren. De schade blijkt hier beperkt tot een kromme en afgebroken veerpoot en een kunstig verbogen remschijf. De ophangingen zijn onbeschadigd, de wielen zien er nog tamelijk recht uit, inclusief het wiel aan de gekraakte kant. De velgen, naven en assen zijn bruikbaar, er zal nog wel wat gespaakt moeten worden aan beide voorwielen . Dat laat ik straks graag aan Leo over…
Terug naar m’n gehavende Sunrider. Eerst een inventarisatie, alle wielen demonteren en ophanging controleren. De schade blijkt hier beperkt tot een kromme en afgebroken veerpoot en een kunstig verbogen remschijf. De ophangingen zijn onbeschadigd, de wielen zien er nog tamelijk recht uit, inclusief het wiel aan de gekraakte kant. De velgen, naven en assen zijn bruikbaar, er zal nog wel wat gespaakt moeten worden aan beide voorwielen . Dat laat ik straks graag aan Leo over…
De carrosserie is een ander verhaal. De rechterzijkant is op diverse plekken gekraakt, het binnenwerk (armsteun) is gescheurd. Het instap deksel is op diverse plekken gekraakt en de bovenkant van de neus heeft veel beschadigingen. Ik overweeg om de hele Sunrider te demonteren en een nieuwe te bouwen van nieuwe carroseriedelen en de onderdelen uit m’n gehavende Sunrider. Leo heeft daar zo z’n bedenkingen bij, eigenlijk zonde om zoveel uit te geven aan een oud ontwerp terwijl het nieuwe ontwerp zoveel voordelen heeft…. Mmmm, er begint een plannetje te ontstaan… dat begint met het opknappen van de bestaande carrosserie zodat ik op korte termijn weer kan rijden. Daarna het nieuwe model bouwen…. Klinkt niet onaantrekkelijk!
Het plan begint met: de gekraakte armsteun uitzagen, daardoor wordt ook de zijkant toegankelijk van binnen uit. Tegen deze binnenkant een laminaat aanbrengen van zo’n 3-4 mm. Een malletje maken waarin de armsteun weer in het juiste model gelamineerd kan worden, daarna armsteun terugplaatsen en aan binnenwerk/carroserie lamineren. De buitenkant in model schuren. Tot slot de zijkant lakken, daar heb ik nog geen duidelijk beeld van. Suggesties welkom...;-) . Het instap-deksel en de bovenkant van de neus worden vervangen.
De gerepareerde zijkant zal daarmee wat zwaarder zijn dan het origineel, maar ook sterker... Ik ga enthousiast aan de gang.
-Wordt vervolgd -
Geen opmerkingen:
Een reactie posten