Ik ben intussen begonnen aan de bouw van m'n Sunrider II. Het gaat zeker niet zo voortvarend als Adri z'n aanpak maar ik hoop deze winter toch een heel eind te komen. Zaterdag 's ochtends ben ik bij Alligt aan het passen & meten, lamineren, sleutelen en koffie drinken.... tja, erg gezellig!
Dit moet het worden |
Dit is het nu... |
Een tijdje geleden heb ik een stuk gereden in Leo z'n Sunrider II. Zoals te verwachten een heel verschil. Het subframe lijkt een goede keuze. Mooi ontworpen, blijf het jammer vinden dat het aan de onderkant zit...
Subframe. Afdekplaat er op en je ziet er niets meer van, helaas... |
We zitten af en toe te brainstormen wat beter kan, productie methodes van vezelversterkte laminaten zijn divers. Gewichtsbesparing door epoxy/carbon ipv het polyester chopped vezel gespoten laminaat, gebruik van sandwich op zinvolle plekken, waar stijf en waar sterk, afijn nog één bakkie en dan weer aan het werk.... ;-)
Voorlopig voldoet de huidige constructie prima, zeker voor elektrisch ondersteund.
Tijdens de bouw maak ik een fotoverslag. Ook leuk om te doen vind ik en wellicht op termijn bruikbaar als montage handleiding voor het bouwpakket van de Sunrider II van Alligt. Ik weet later in ieder geval hoe ik hem ook-al-weer in elkaar gezet heb. Ik wordt een dagje ouder dus dat kan nog van pas komen bij onderhoud en reparaties...;-)
Voorlopig heb ik erg veel lol in het bouwen. Kan ik beslist aanraden!
Hallo Kees,
BeantwoordenVerwijderenMooi verslag! Zeer leerzaam en ik kijk uit naar het vervolg, mooi om zelf te doen, maar ook om mee te volgen! Heb je nu gewoon een bouwpakket gekocht en bouw je dat op je gemak op? Je rijd toch nog wel in je eerste (gerepareerde) e-sunrider je woon-werkkilometers?
Blijf schrijven, dit is mooi om mee te volgen!
Groeten, Adri.
Hoi Adri, inderdaad, bouwpakket. M'n Sunrider is te koop... ;-)
VerwijderenOp dit moment gebruik ik hem niet veel. De route die ik rij is 's winters erg donker (onverlichte parallelweg zonder markering en langs provinciale weg) en dat vraagt nogal wat van de verlichting bij 45km/u. Ik heb het vorige winter wel gedaan maar na een paar toch wel last-minute escapes besloten dat er eerst een serieus groot licht op moet komen zodat ik als het nodig is even kan 'bijlichten'. Die komt nu op de Sunrider II.
Het bouwtempo is inderdaad rustig-aan, een halve dag per week en zelfs dat lukt niet altijd. Maar ik hoop er rond kerst wat meer dagen aan te besteden. Ik werk in ieder geval de 'handleiding' elke keer bij en zal die op m'n blog zetten. Leo heeft hem ook op de website van Alligt gezet.
Groeten, Kees
Ik vind je oude Sunrider toch iets mooier !
BeantwoordenVerwijderenOf snij ik nu een teer punt aan ?
vr.gr. Bram
Hij wordt nog wel wat knapper hoor... ;-)
VerwijderenDe verlichting op de foto is nog wat 'prototyperig' en dat maakt veel uit vindt ik. Maar inderdaad, de oude is en blijft ook mooi!
Groeten, Kees
Dag Kees,
BeantwoordenVerwijderenMooi verslag van een mooi project. Leuk om die verschillende ontwerp richtingen te beschouwen. De VeloTilt als lichte snelle voorwielaangedreven fiets met zelfdragende carrosserie versus jouw degelijke toerfiets met veel ingebouwde veiligheid. De opname van de onderkant is heel imposant, eigenlijk te mooi om weer dicht te maken.
Bij het ontwerp van de VeloTilt is jouw ongeval meerdere keren ter sprake gekomen. Daar hebben we goede lessen uit geleerd.
Succes met je project en blijf erover schrijven.
Groeten,
Wim
Leuk inderdaad, meer variëteit. Ben super benieuwd naar de ervaringen met de VeloTilt.
VerwijderenEn tja... heeft m'n ongeval gelukkig nog iets goeds opgeleverd...
Da's weer eens een heel ander type velomobiel. Dat subframe ziet er schitterend uit!
BeantwoordenVerwijderen