Het idee is simpel. Neem een velomobiel. Monteer elektrische ondersteuning en voilá, een gezond en bruikbaar alternatief voor m'n auto op 2 x 50 km woon-werk verkeer. Met het vermogen van een halve stofzuiger, een gezonde dosis beweging en buitenlucht, een gangetje van zo'n 45 km per uur en als bonus een slinkende buik....;-) het leek me wel wat. Welkom op m'n blog over de weerbarstige start als prototype, over ouderwetse regelgeving, en de lol van comfortabel woon-werk verkeer fietsen als erg bruikbaar alternatief voor m'n auto...

zondag 2 februari 2014

Bouw Sunrider II - 6, voorwielophanging en... trommelremmen!

Sunrider 15 staat weer op z,n kop, het subframe onder handbereik. Het is weer ‘Meccano-werk’ vandaag… :-). Dat bevalt me toch beter dan het afgelopen passen-meten-schuren-passen-meten-etc van de deksels. Gelukkig heeft Leo daar met vaste hand en timmerman blik wat geholpen.

Werken aan het sub frame... :-)
Er gaat weer een hoop mooi aluminium freeswerk door m’n handen. Het fusee-frame met de grondplaat van de trommelrem wordt voor-gemonteerd aangeleverd. De fusee wordt in positie gehouden door een kunststof geleider in de veerpoot en twee reactie-stangen. 


Veerpoot

Allemaal erg basic, een spiraalveer in de veerpoot, geen schokdemper. De enige vorm van demping komt van de kunststof geleider en die wordt met teflonspray ingevet… Het werkt volgens Leo, voor de voorwielen is dit goed genoeg. Hij laat een paar gedempte veren zien die in de veerpoot ingebouwd zouden kunnen worden maar die hebben allemaal last van ‘kleefkracht’: de kracht die nodig is om ze in beweging te brengen is veel groter dan de kracht die nodig is om te bewegen. De voorwielen worden eigenlijk te licht belast voor deze dempers en daardoor worden kleine oneffenheden niet ‘weg-geveerd’. Ik ben benieuwd, gewoon proberen. De Sunrider van Leo rijdt prima en mooi comfortabel maar ik heb er nog geen 45 km/u in kunnen rijden.  In de achterveer zit wel een schokdemper en die is nodig ook. Dat heb ik bij m’n oude Sunrider ervaren toen de schokdemper olie lekte vanwege overmatige slijtage door zand en modder. Dat zal met Sunrider II niet meer gebeuren overigens, de zaak zit nu mooi afgeschermd van het achterwiel.

Achterveer en -demper nu netjes afgeschermd door spatbordje

Ho, wacht even… trommelremmen?? Op de voorwielen??? En in één van de eerste blogs praat ik nog enthousiast over de hydraulisch bediende schijfremmen van m’n eerste Sunrider…??? Tja… ik heb toen al diverse opmerkingen gekregen van ervaren VM-ers. Schijfrem en VM vormt nog geen goede combinatie. Vreemd dacht ik toen. Fietsen, en met name ATB’s, worden vaak voorzien van schijfremmen. Dat werkt daar kennelijk wel. En het remt heerlijk moet ik zeggen. Erg veel remvermogen en erg goed te doseren. Maar ook: het loopt zelden mooi vrij en er piept altijd wel wat, soms zelfs zo hard dat het verkeerde reacties oproept in het verkeer om me heen. Waarom dat verschil met ATB-ervaring?? Misschien toch wel domweg omdat er met een VM véél meer km’s gereden worden. En op mijn woon werk route rijdt ook landbouwverkeer. Dat geeft soms nogal wat modder op de weg en dat stuift vrolijk rond in de wielkasten en op de schijfremmen. ATB’s rijden ook door de modder maar wellicht hebben de schijven daar toch minder last van spatwater (eh –modder). Misschien zijn schijven bij VM’s een optie als ze net zo goed afgeschermd zouden zijn als bij auto’s.  
Er komen nu 90 mm trommels op de Sunrider. Ze remmen ook prima. De dosering zal wat minder zijn verwacht ik – eerder blokkeren bij een noodstop – maar ik ga het proberen. De linker en rechter trommels worden afzonderlijk bediend. Rechter handel rechts remmen, linker handel links remmen. Dat komt wat vreemd over, maar werkt volgens Leo prima als de wiel-geometrie in orde is. 


Ziet er mooi uit vind ik zelf...

En inderdaad, in zijn Sunrider blijf ik keurig rechtuit rijden als ik met één kant voluit rem. Op deze manier heb ik gescheiden remsystemen op de voorwielen en dat is erg prettig als er één uitvalt. Remmen met het achterwiel als back-up is niet zo’n goed idee in een VM. Het achterwiel blokkeert al bij weinig remkracht en dan ben je de richting-stabiliteit (het ‘anker’) kwijt.

Ik heb de bouw-handleiding weer bijgewerkt – te vinden op de site van Alligt.


  

8 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,

    Het ziet er allemaal prachtig uit! De schijfremmen op de ATB van m'n zoon piepen ook altijd, vooral de voorste rem heeft daar last van. De 90 mm trommels bevallen mij goed, ook in de afdalingen remmen ze goed genoeg. Blokkeren valt mee, het komt wel eens voor in een bocht als de Strada aan 1 kant wat "lichter" word door de middelpuntvliedende kracht.
    Jammer dat de Sunrider zo zwaar is, het blijft een mooie fiets!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Adri,

    Mooi - dat geeft de burger moed. En tja... het blijft vooralsnog een bijzonder geval die Sunrider. Vooral te gebruiken met e-assist en dat gaat wat tegen de oorsprong van de VM in: op eigen kracht zo hard/ver mogelijk. Je zal deze twee-deling van de VM-markt steeds vaker gaan zien denk ik en beide delen hebben hun charmes... Sunrider is mooi, ook constructief nu, maar Strada DF is ook een mooie ontwikkeling.

    Groeten, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij een auto zitten de schijfremmen toch ook op een plaats waar ook veel modder en zooi komt (wielkasten)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Mark,

      Auto-schijfremmen zitten redelijk netjes afgeschermd in de velg. De remklauw is verder 'zwevend' opgehangen waardoor de positie t.o.v. de schijf zelfinstellend is. Verder zijn de remkrachten veel groter, ik verwacht dat de oppervlaktedruk op de remschoenen ook veel groeter is wat positief zou kunnen werken op het wegslijpen van allerlei ongerechtigheid. Tenslotte wordt een beetje aanlopen niet erg gevonden. Alles bij elkaar is een VM schijfrem (nog) niet erg vergelijkbaar met een auto-schijfrem. Maar ik zie niet waarom een goed ontworpen fiets/VM schijfrem niet net zo goed zou kunnen werken als bij de auto's. Kennelijk valt er nog steeds het één en ander te verbeteren bij de fietsremmen.

      Groeten,
      Kees

      Verwijderen
  4. In de jaren '80 van de vorige eeuw had Honda op enkele modellen (o.a. VF400F) ingekapselde schijfremmen (inboard ventilated disc). Dat is een idee dat te recycleren valt voor de velomobielen. Alleen: de productie-aantallen zijn zo klein, dat dit economisch wellicht niet te halen is.
    Daarnaast ben ik ook erg te spreken over de 90 mm trommelremmen: goed te doseren en behoorlijk krachtig, maar ervaring in heuvel- of bergachtig gebied heb ik er (nog) niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jan

    Ben blij dat je goede ervaring hebt met de 90 mm trommels. Adri schreef dat ook al. Op zich moet het niet zo moeilijk zijn om schijven goed af te schermen lijkt me, zoiets als jij laat zien bij de Honda. En de beschikbare fiets-schijfremmen zullen wel in rap tempo verbeteren nu ze zo populair zijn bij ATB's. En bij de 45km/u e-assist fietsen. Dus wellicht stap ik over een paar jaar toch weer over op schijfremmen, maar voorlopig zoek ik m'n heil bij de 90 mm trommels.

    Groeten,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Jan

    Ben blij dat je goede ervaring hebt met de 90 mm trommels. Adri schreef dat ook al. Op zich moet het niet zo moeilijk zijn om schijven goed af te schermen lijkt me, zoiets als jij laat zien bij de Honda. En de beschikbare fiets-schijfremmen zullen wel in rap tempo verbeteren nu ze zo populair zijn bij ATB's. En bij de 45km/u e-assist fietsen. Dus wellicht stap ik over een paar jaar toch weer over op schijfremmen, maar voorlopig zoek ik m'n heil bij de 90 mm trommels.

    Groeten,
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hou ik voor de Orca ook in het achterhoofd. Bij Flevobike wordt nu geëxperimenteerd met dubbele gekoppelde schijfremmen. Dat betekent dat op elke schijf twee remklauwen gezet worden, waarbij één klauw links en rechts door één remhendel bediend wordt en de andere klauwen door de andere hendel. In het geval dat één van beide hydraulische circuits zou falen, heb je nog altijd een tweede. Ik neem aan dat ook de remkracht op die manier sterk toeneemt.
      Anderzijds voldoen de trommels ruimschoots. Enkel in de bergen lijken schijven me op dit moment een voordeel.

      Verwijderen