Het idee is simpel. Neem een velomobiel. Monteer elektrische ondersteuning en voilá, een gezond en bruikbaar alternatief voor m'n auto op 2 x 50 km woon-werk verkeer. Met het vermogen van een halve stofzuiger, een gezonde dosis beweging en buitenlucht, een gangetje van zo'n 45 km per uur en als bonus een slinkende buik....;-) het leek me wel wat. Welkom op m'n blog over de weerbarstige start als prototype, over ouderwetse regelgeving, en de lol van comfortabel woon-werk verkeer fietsen als erg bruikbaar alternatief voor m'n auto...

donderdag 23 januari 2014

Bouw Sunrider II - 5, 45 km/h past nergens...


De e-assist van mijn Sunrider II in aanbouw ondersteunt tot maximaal 45 km/u.
Ik wil 'street legal' rijden.
Simpele zinnetjes maar nog steeds een hoop gedoe. Dat is hinderlijk, maar ergens ook wel logisch. 45 km/u is een snelheid die eigenlijk nergens goed past. Te hard tussen de fietsen en te langzaam tussen de auto's.

Street legal e-assist 45km/u 

Fietspaden zijn van oudsher ingericht voor grote aantallen fietsers die max. 25 km/u rijden. Het relatief kleine aantal racefietsers wat harder fietst wordt daar getolereerd. Brommers rijden vaak harder dan 45 km/u en worden daarom als groep niet op het fietspad toegelaten.

Velomobielen liften mee op deze wetgeving. Als 45km/u fietser worden ze, net als de racefietser, op het fietspad getolereerd. Als 45km/u e-assist fietser worden ze, net als de brommer, niet op het fietspad toegelaten. De wetgever heeft nog niet over de velomobiel als aparte groep nagedacht. Logisch, want de aantallen zijn klein.
s-pedelec

Waarom deze overwegingen?  Google eens op 'speed pedelec' en klik op 'afbeeldingen'. Je ziet grote aantallen kant-en-klaar leverbare 45 km/u e-assist fietsen. Google eens op 's-pedelec helm' en je ziet dat fabrikanten al bezig zijn met deze nieuwigheid. Er zijn landen die deze ontwikkeling toejuichen als alternatief voor autogebruik, vandaar. Maar voor Nederland is het als een dijk die op doorbreken staat. Het lijkt erop dat de dijk verdedigd wordt omdat het niet erg duidelijk is waar grote aantallen van deze fietsen moeten rijden: 45 km/u fietsen is te hard voor de fietspaden en te langzaam / te kwetsbaar tussen de (vracht) auto's...

s-pedelec helm
Nou zijn we in Nederland erg goed in dijken, maar deze ligt al behoorlijk onder vuur in de media en zal toch eens doorbreken. De grote aantallen forensen die net de voordelen van de e-assist fiets hebben ontdekt gaan het niet leuk vinden als ze door een paar early-adaptor speed pedelec's voorbij gesjeesd worden. De komende jaren zal er steeds meer gepraat worden over 'die 45km/u fietsen'... Velomobielen zitten ook in de 45km/u-hoek.

Er komt dus een hoop discussie aan en dat is goed. De speed pedelec tussen de (vracht) auto's plaatsen is geen werkbare oplossing en doet daarom geen recht aan het potentieel van de s-pedelcs: de trend die door 25 km/u e-assist fietsen al is ingezet een flinke 'boost' geven. Er zal logischerwijs meer druk komen op het ontwikkelen van infrastructuur die geschikt is voor zowel 25 km/u als 45 km/u, zonder elkaar in de weg te zitten. Misschien is 'snelfietspad' daar een goede term voor. En dat snelfietsen, daar zijn velomobiel rijders goed in. Op een wat langere termijn gaan we veel lol hebben van de komende infrastructuur-discussies rond de speed pedelec.

:-)
De bouw van no. 15 Sunrider II gaat intussen gestaag verder. Het tempo is wat laag, want ik heb maar een halve dag in de week. Maar het blijft erg leuk, ik rij zaterdag 's morgens vroeg met veel lol richting Dronten. Er gaat op het moment redelijk veel tijd zitten in het mooi passend maken van de instap- en trapas deksels. Een geduldig werkje, niet mijn sterkste kant maar wel de moeite waard. Leo ze'n vaste hand springt hier nog wel eens bij...

Een vaste hand voor...

....het mooi pas maken. Een geduldig werkje.

Tijdens de bouw blijf ik foto's maken en hou de montage instructies bij. Ze zijn te zien en te downloaden op de site van Alligt, www.alligt.nl

5 opmerkingen:

  1. De oplosiing is eenvoudig. Voor eigen kracht fietsers is geen snelheid beperking nodig. Als je zonder ondersteuning boven de 30 km per uur komt heb je genoeg ervaring om je fiets te beheersen.
    Maar als je als ongeoefende en onervaren fietser harder gaat dan 25 km per uur dan wordt het risico groot. Ik heb al eens een zeer bejaarde dame uit de bocht zien vliegen op een elektrische fiets. Daarom met een motor niet harder dan 25, anders wordt het een bromfiets met bijpassende regelgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik krijg buikpijn van de discussies over s-pedelecs. Dat oma'tje kan mits het bezitten van een rijbewijs op een scooter rijden en daar eveneens de bocht mee uitgaan. Wat is het verschil met een s-pedelec. Schakel dat gewoon gelijk met bromfietsen, max snelheid 45 km/u, helm verplicht, bromfietsrijbewijs en dito verzekering ook. Net zoals bromfietsen (in België dan toch) op het fietspad toegelaten.Voorzie een homologering die ook financieel haalbaar is voor kleinere producenten en hopla, een stuk van de oplossing voor files EN zwaarlijvigheid.
      Ik rij met een WAW met electrische ondersteuning enkele keren per week een woonwerk verplaasting van 50 km enkel. Gemiddelde snelheid ongeveer gelijk aan een verplaatsing met mijn auto. Ik rij bewust niet op het fietspad maar tussen de auto's op de rijweg. Met een snelheid tussen 40 en 50 km/uur is het snelheidsverschil niet zo groot en is het helemaal niet onveilig.

      Verwijderen
  2. Het grootste risico van die speed-pedelec is inderdaad dat er geen regelgeving is, terwijl het spul gewoon te koop is. Dat is dan de volgende groep die letterlijk de wegen onveilig gaan maken door te weinig voertuigbeheersing/overschatting van eigen kunnen, of een ongeluk krijgen door verkeerde inschatting van automobilisten die een "normale" fiets zien komen.
    Verder is het leuk de Sunrider te zien groeien!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ergens is er iets bizars aan die hele discussie. Wij, als velomobilisten, zijn wel gewoon aan wat hogere (fiets-)snelheden, maar vele andere fietsers (en zeker automobilisten) niet. Toch werpen velen zich nu op als "expert" en laten hun mening horen over een voertuig waar ze nog nooit mee reden, dat ze waarschijnlijk zelfs nog nooit gezien hebben.
    Automobilisten vergeten ondertussen dat ze zelf met een voertuig rondrijden dat wellicht 200 km/u haalt en dat achten ze dan volstrekt veilig? Het lijk me dat een groot deel van de onrust veroorzaakt wordt door het onbekende. En inderdaad: past niet op het fietspad (zoals dat er nu uitziet) en ook niet tussen de auto's (hoewel: wat is de gemiddelde snelheid van een auto in de bebouwde kom?).
    Ik ben benieuwd hoe de Sunrider het zal doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In de bebouwde kom moet je met brommers inderdaad vaak verplicht op de autorijbaan rijden. Met dat gele verzekeringsplaatje jij dus ook. Ik denk dat het het minst gevaarlijk is als je daarbij de plaats op de weg van een auto gaat innemen, iets wat brommers eigenlijk ook moeten doen en recht op hebben sinds die wettelijke verplichting maar vaak niet durven.

    De situatie inschattend zoals die is kun je maar beter serieus werk maken van opvallendheid aan de achterzijde, vooral met voeldoende krachtige en opvallende lampen.

    Op buiten de bebouwde kom - waar het 80 of 100 op de autorijbaan is - mag je wel van fietspaden gebruik maken. Daar zijn de fietspaden vaak ook lang en leeg en beter geschikt voor 45+ km/u. Daar zul je geen last hebben van regelgeving.

    Zelf ga ik regelmatig binnen de bebouwde kom op lange LEGE fietspaden 50+ km/u en trek ook weleens de aandacht van de politie. Maar die doen niets zolang er geen spake is van gevaar of hinder veroorzaken. Het enige wetsartikel waar ze wat mee kunnen tegen een fiets. Maar zou mezelf ook bekeuren als ik op een druk fietspad of bij het inhalen van kinderen een te hoog snelheidsverschil zou hebben ; dat IS immers gevaarlijk !

    Wat ik me wel afvraag.....zou een goedgekeurde brommerhelm verplicht zijn met jouw voertuig ? Belachelijk als het moge zijn, als de regelgeving niet is aangepast en je hebt een grote mond tegen de politie ( bv omdat je meent recht te hebben op het fietspad ) krijg je daar nog een bekeuring voor !


    BeantwoordenVerwijderen