Het idee is simpel. Neem een velomobiel. Monteer elektrische ondersteuning en voilá, een gezond en bruikbaar alternatief voor m'n auto op 2 x 50 km woon-werk verkeer. Met het vermogen van een halve stofzuiger, een gezonde dosis beweging en buitenlucht, een gangetje van zo'n 45 km per uur en als bonus een slinkende buik....;-) het leek me wel wat. Welkom op m'n blog over de weerbarstige start als prototype, over ouderwetse regelgeving, en de lol van comfortabel woon-werk verkeer fietsen als erg bruikbaar alternatief voor m'n auto...

zaterdag 4 januari 2014

Bouw Sunrider II - 3, Subframe en verlichting...

De afgelopen tijd heb ik wat meer aan de Sunrider kunnen bouwen. Een wat langere post deze keer dus. De werkzaamheden aan de body zijn intussen min of meer afgerond, het schiet aardig op. Ik heb het al een paar keer geschreven geloof ik, maar dit is echt leuk werk! De afgelopen week zijn met name  het achterwiel + -ophanging en het subframe onder handen genomen. Zonde om zo'n mooi stukje vakwerk ergens onder de velomobiel weg te moffelen! Ik denk dat ik nog een tweede subframe ga bouwen om aan de muur te hangen... ;-).

Subframe
 Aan het subframe wordt de voorwiel ophanging, de besturing, de ketting-loop en het stoeltje bevestigd. Het vormt een mooi stijf geheel om de voorwielen in het gareel te houden en is redelijk eenvoudig (de-) monteerbaar bij schade of om later bijvoorbeeld een subframe versie 2.0 te monteren. Je weet tenslotte nooit met Leo... ;-)

Subframe puzzel..

Uitwisselbaar

De achtervork wordt uit aluminium plaat gefreesd en door popnagels verbonden. Dat 'poppen' heb ik nog niet eerder gedaan, maar het is een eitje na wat instructies van Leo (alles eerst goed schoonmaken, nee je mag geen spleet meer zien vóórdat je popnagelt...). Het resultaat ziet er ook weer fraai uit.


Achterbrug

Er komt een Rohloff naaf in het achterwiel. Normaal zou die met kabels vanaf de joy-sticks bediend worden, maar Leo heeft nog een proef-exemplaar servo-motor voor op de Rohloff liggen, dus waarom probeer je die niet...  Tja, het wordt dus een elektrisch bediende naaf, twee knopjes op de joy-stick, het gaat er wel futuristisch uitzien... Eerst nog 20.000 km testen - als het heel blijft wordt het wellicht een accessoire.

De cylinder bij het achterwiel is de servo-motor voor de Rohloff naaf

Er zijn binnenkort wat besluiten te nemen waar ik nog niet helemaal uit ben:

* Dakje.
Ik zit nog te twijfelen tussen het dakje van Flevobike of van Alligt. Op m'n oude Sunrider zit het Flevobike dakje en een laag ruitje op het deksel. Die combinatie is me erg goed bevallen. Ik hou van het 'buiten' gevoel maar uiteraard niet van kou en regen bij 45 km/h. De combinatie van het lage ruitje op het deksel en de hoge ruit in het dakje geven een luchtstroom die veel rijwind, nattigheid en anderszins (vliegen) bij m'n hoofd weghouden terwijl het buiten-gevoel blijft. Doordat ik tussen de twee ruitjes doorkijk heb ik geen last van condens en/of slecht zicht in het donker / bij regen.
Het Alligt dakje lijkt hierop, maar het dak loopt wat verder door naar voren en de stijlen zijn dikker waardoor ineens veel van het buiten-gevoel verdwenen is. Daar staat tegenover dat de afscherming opzij beter is. Hmm.. ik ben er nog niet uit maar ik neig naar het dakje van Flevobike.

Alligt dakje

Flevobike dakje

Zicht uit Flevobike dakje

* Verlichting.
Verlichting is een belangrijk punt voor mij. Zowel om te zien als gezien te worden. Op mijn woonwerk route rij ik veel buiten de bebouwde kom, op onverlichte parallel-wegen en fietspaden zonder wegmarkering of bermpaaltjes. Wel veel koplamplicht van tegemoet rijdende auto's op de hoofdrijbaan.
Ik gebruik nu twee B&M lampjes die bij de spiegels gemonteerd zijn. Ze zijn redelijk goed afgeschermd zodat ze niet meer verblinden dan auto-dimlicht. De positie bij de spiegels geeft wat hoogte (effectiever voor verlichting van de weg) en breedte (beter herkenbaar als iets anders dan fiets voor tegemoetkomend verkeer). Dat bevalt goed en ik ga het op de nieuwe Sunrider ook monteren. Maar er zijn momenten dat ik iets vaags zie zonder het direct goed te kunnen plaatsen. Een onverlichte fietser, een wandelaar, iets wat op de weg ligt... dat geeft geen prettig gevoel als ik daar in het donker met 45km/h op af stuif... Er moet een stel verstralers in de neus bijkomen, zoiets als de Saferide 80 van Phillips. Suggesties zijn welkom..:-)

B&M lampjes bij spiegels

 Voor de zijkant verlichting komen er, net als bij m'n oude Sunrider, twee LED-strips die de voor- en achterkant markeren. Staat best mooi vind ik en maken de velomobiel ook zichtbaar als er nog geen auto-lampen op schijnen. Naar mijn idee is het vertrouwen op zij-reflectie een redelijk groot misverstand. Op zich is reflectie prima, maar je bent pas op een (te) laat moment zichtbaar. Toevallig reed ik vorige week met de auto in het donker in de buurt van Alligt/Velomobiel.nl een kruising tegemoet waar van links een blauwe Quest kwam. Ik had nog enige afstand tot de kruising dus de Quest-rijder reed met een redelijk gangetje door en vóór mij langs. Niets aan de hand, maar pas recht vóór mij zag ik hem, door de reflectie-strepen op de zijkant. Dat gaf een vervelend gevoel, ik had hem eerder willen zien. Auto-dimlichten schijnen naar voren en naar rechts, om de berm te verlichten. Maar niet naar links, om verblinding te voorkomen. En dus werd er ook niet veel gereflecteerd door de van links komende Quest.


LED zijkant verlichting

Zijkant verlichting

Ik ben een voorstander van 'actieve' zijkant-verlichting die de voor- en achterkant van de velomobiel aangeven. Dat mag best wat fel zijn, om op te vallen ten opzichte van allerlei achtergrond licht. LED-strips kosten niet veel meer tegenwoordig en zijn eenvoudig met wat kit aan de binnenkant aan te brengen. Een paar gaatjes boren (gebruik een freesje om een net gat te maken) voor de LED's en klaar is Kees...

De vorderingen van de bouw staan weer in detail beschreven in onderstaande handleiding.

Montage handleiding Sunrider II, 05 januari 2014

Assembly instructions Sunrider II, January 05th 2014

12 opmerkingen:

  1. Dag Kees,
    Leuk om je Sunrider zo te zien ontstaan. Het freeswerk is bijna kunst, wat zeg ik bijna, het ìs kunst.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naar mijn idee is het vertrouwen op zij-reflectie een redelijk groot misverstand.

    Met bovenstaande opmerking ben ik het volledig eens, daarom heb ik ook een zwaailicht bovenop de smurfenmuts gemonteerd :)

    Ik vind die led-strips echter wel geniaal. Misschien moet ik ook de boormachine maar eens tevoorschijn halen. Ik bedoel een freesje gaan kopen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Er zijn LED-strips die voor dit doel verkocht worden, kompleet met doorzichtige sticker om aan de buitenkant over de gaatjes te plakken. Met een taps toelopend freesje moet je even oefenen, het juiste toerental zoeken zodat de frees niet gaat fibreren in de dunne VM-wand. Maar dan krijg je ook een superglad gestoken rijtje gaatjes, ziet er erg gelikt uit al zeg ik het zelf.

      Groeten, Kees

      Verwijderen
    2. Hallo Kees,

      Waar zijn die mooie led strips te krijgen? (Ik vind er genoeg on-line, maar niet dat type dat jij gebruikt)

      Groet,

      Gerard Poels

      Verwijderen
    3. Hoi Gerard,

      Oef... dat is te lang geleden. Maar ik moet ze ook in m'n nieuwe Sunrider hebben, dus ik ga nog op zoek. Het waren led's die in een langwerpig wit kunstof bakje gegoten waren. Dat bakje heb ik tegen de binnenkant van de VM gekit, net voor de gaatjes in de VM wand. Als ik ze weer gevonden heb zal ik het melden op m'n blog.
      Vr. gr.
      Kees

      Verwijderen
    4. Hoi Gerard,
      Ze komen van www.leds-buy.nl
      Vriendelijke groet, Kees

      Verwijderen
    5. Dank Kees, ik zag dat ze daar een hele lading waterdichte ledstrips hebben :-)

      Verwijderen
  3. Hoi Kees,

    Ik geloof best dat het leuk is om je eigen VM te bouwen, als ik je verslagen lees, zou ik zelf zin krijgen om er aan te beginnen! Het Alligt dakje vind ik er ook mooi uitzien, misschien is het alleen even wennen in het begin. De "actieve" zijverlichting is inderdaad een goed idee, altijd beter zichtbaar dan enkel reflectie.
    Ik schreef het ook al eerder, maar het blijft leuk om dit bouwproces mee te kunnen volgen, blijf schrijven!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Adri, ik kan het zeker aanbevelen om je volgende VM zelf te bouwen! Ik begon met het idee te spelen toen ik m'n de oude Sunrider total-loss reed en weer opbouwde tot glimmende VM. Afgezien van de lol van het bouwen leer je de VM goed kennen. En dat geeft weer extra plezier in het rijden... Ben alleen wel bang dat er een probleem ontstaat als'ie klaar is, ik kan geen nieuwe VM's blijven kopen.... ze zijn thuis best wel enthousiast over m'n hobby maar er wordt nu al gewaarschuwd dat er grenzen zijn....;-)
      Groeten, Kees

      Verwijderen
  4. Ik heb sinds kort een alleweder. Hier wil ik ook goed zichtbaar in zijn, dus ik ben op zoek naar verlichting. (6v).
    Ik zou ook graag die zijmarkering willen monteren, maar ik kan niet goed vinden welke ik nu moet hebben. Daarnaast wil ik ook nog extra koplamp en breedtelicht monteren. Welke leveranciers zijn hier een goede keus!?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed idee om led strips te gebruiken als verlichting

    BeantwoordenVerwijderen