Het idee is simpel. Neem een velomobiel. Monteer elektrische ondersteuning en voilá, een gezond en bruikbaar alternatief voor m'n auto op 2 x 50 km woon-werk verkeer. Met het vermogen van een halve stofzuiger, een gezonde dosis beweging en buitenlucht, een gangetje van zo'n 45 km per uur en als bonus een slinkende buik....;-) het leek me wel wat. Welkom op m'n blog over de weerbarstige start als prototype, over ouderwetse regelgeving, en de lol van comfortabel woon-werk verkeer fietsen als erg bruikbaar alternatief voor m'n auto...

maandag 13 januari 2014

Bouw Sunrider II - 4, No. 015

De Sunrider-in-aanbouw heeft een nummer gekregen! Afgelopen weekend is het trapas-frame gemonteerd waar het nummer in gefreesd is. Het wordt dus Sunrider II no. 15.


De bouw gaat gestaag verder. Niet heel erg spannende dingen deze keer, ben nu eigenlijk met wat verschillende onderdelen tegelijkertijd bezig die allemaal nog niet af zijn. Daardoor lijkt het nu even wat minder op te schieten. Maar toch, de 'ruggegraat' waarop de trapas en de e-assist gemonteerd gaat worden zit erin.



Op het trapas frame kunnen verschillende e-assist systemen gemonteerd worden. Het huidige beproefde systeem bestaat uit een losse motor die via een ketting de trapas aandrijft. De motor heeft een vrijloop en het vermogen wordt geregeld via een 'gashandel'.

e-Assist door losse motor.
Dit heeft niet mijn voorkeur. Ik wil fietsen, niet 'gasgeven'. Mijn benen bepalen het tempo. Gelukkig kan ik meeliften op de ontwikkelingen voor speed-pedelecs. Er komen steeds meer trapas modules op de markt die ondersteunen tot 45 km/h. Voordeel van trapas ondersteuning is uiteraard dat de e-assist van de versnellingen van de Rohloff naaf gebruik kan maken, wat de efficiëntie ten goede zou moeten komen. Nadeel is dat de e-assist niet als 'achteruit' en als bergrem gebruikt kan worden. Voor heuvelachtig terrein zou de Sunrider overigens ook van een hub motor in het achterwiel voorzien kunnen worden (wel bergrem mogelijkheid) maar dat speelt voor mijn platte NL gebruik niet. 
Bosch heeft een op papier mooie 45 km/h trapas e-assist geïntroduceerd die ergens in 2014 leverbaar zou zijn. Wellicht wat aan de late kant voor mijn Sunrider, ik zou graag van het voorjaar weer fietsen en omdat de regelgevers wat achterlopen op de 45 km/h producten moet de Sunrider nog naar Duitsland voor het 'brommer-keur'... 

Bosch 45km/h trapas unit
Een voorlopig (en misschien wel serieuzer) alternatief is de Befang unit. Het lijkt een wat simpeler unit dan die van Bosch. Voor zover ik kan zien zit er geen koppel sensor op waardoor hij niet reageert op de kracht die ik op de pedalen zet. Wel sensoren voor traptempo en snelheid. 

Befang trapas unit.
  
Een aardig aspect van de Befang unit is dat hij in het trapas lagerhuis gemonteerd wordt. Simpelweg bestaande trapas eruit, e-assist unit erin. Leuke ontwikkelingen! Of hij de Sunrider aankan zal blijken... ;-)


12 opmerkingen:

  1. Hallo Kees,

    Leuk om de vorderingen te zien, je ziet het toch groeien naar een echte velomobiel. De ontwikkelingen gaan snel tegenwoordig op ondersteuningsgebied, er komen steeds betere systemen op de markt, voor ieder wat wils.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,

      Blijft nog steeds leuk om te doen ook, kijk alweer uit naar een (half... ) dagje knutselen morgen.


      Groeten,
      Kees

      Verwijderen
  2. Dag Kees,

    Volgens mij past de Sunstar motor ook in de trapas bevestiging en voor zover ik de blog van Twilwel (Harry Lieben) gevolgd heb, beschikt die motor wel over krachtsensoren en is hij, in Harry's geval, niet beperkt tot 25km/h. Wil je, als het zover is, ook eens laten weten hoe die keuring in Duitsland precies in zijn werk gaat?

    Groeten
    Johan Declercq
    Hoek

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Johan,

      Ik denk dat, als het zover is, ik over die keuring nog wel een blog vol kan schrijven....
      Heb ook nog een aanvraag liggen bij ons welgewaardeerde ministerie van infrastructuur en milieu (toepasselijke combinatie in dit geval), heb ook al een dossiernummer maarreh.... nog geen reaktie.

      Vriendelijke groet,
      Kees

      Verwijderen
  3. Ik kijk uit naar je verslag. Ik heb jaren geleden eens tweedehands een zgn Stokemonkey fietsondersteuning op de kop getikt, een heel simpel systeem zonder al te veel elektronica. Reed fabelachtig in de (3x 20') Quest, maar helaas niet street legal, dus heb ik hem er toch maar terug uitgenomen omdat ik merkte dat ik niet meer op mijn gemak rondreed. Omdat ik ook bijna 50 km enkel naar mijn werk rij, en niet bepaald een Ymte ben, is het idee om hem te laten keuren toch altijd blijven hangen. Vandaar mijn interesse.

    Mvg

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi,

    Elektro-ondersteuning is en blijft lastig. Met de Sunstarmotor is in de A8 een paar duizend km mee gereden als brommer. Met de Akkuradmotor (zo noem ik de motor met vierkant motorblok meestal) is ruime ervaring opgedaan de laatste 10 jaar. Samen met Akkurad hebben we vele motoren langs zien komen en hebben we vele pogingen ondernomen om elke keer weer een nieuw alternatief te kunnen kopen en te proberen. Hun zijn daarin altijd leidend geweest en Alligt volgend. Nu zijn we met de Bafang bezig. We hebben er net een 65 tanden tandwiel voor gefreesd dat daar goed op past. Dan kunnen ze daar kijken hoe hard de 250 W versie kan op de vlakke weg. Hopelijk hard genoeg voor de Sunrider van Kees en een andere testfiets van Alligt. Dan moeten we nog wel even de display aanpassen, zodat hij de werkelijke snelheid aangeeft. Anders komen we de keuring niet door. De Boschmotor heeft nog steeds de voorkeur, maar als je niet weet wanneer je 45 km/h kunt krijgen moet je verder.

    Alligt heeft altijd de strategie gehad van de dubbele achterwielophanging. Dan hebben we altijd de vrijheid om de achternaaf toe te passen die we willen, danwel zijn onze klanten wat dat betreft niet aan ons gebonden. Zo ook ligt in al onze velomobiels de vrijheid om verschillende motoren toe te passen. Zowel in het achterwiel, wat niet onze eerste keuze is, als ergens in de kettinglijn inclusief de trapas. We kiezen er altijd bewust voor om niet iets te ontwikkelen waar we te klein voor zijn en wat niet onze hobby is. We zijn een kleine producent, en zo worden we meestal ook behandeld. De ontwikkelingen in de motoren, en in het marktvolume daarvan van de elektromotoren gaat zo hard, dat zelfs de groten de ontwikkelingen nauwelijks kunnen volgen. Deze grote volumes zullen er ook snel toe leiden dat producenten aanvullende inzichten krijgen op gebied van veiligheid, en verscheidende mens-machine interfaces. Deze verschillen in mens-machine interfaces hebben grote invloed op gezondheid en de bereidheid om wel of geen elektro-ondersteuning toe te passen. En de mate waarin. Alligt past alleen af en toe de adapters aan en test ze (met onze klanten!) of ze ook werken in onze velomobielen en kijkt of deze dan weer zouden moeten lijden tot andere modellen of uitvoeringen daarvan.

    Groeten,
    Leo Visscher

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Leo,

    Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat in de pers er behoorlijke commotie is over de zgn speed pedelec's. De wetgever zal op een bepaald moment toch moeten volgen en ik hoop dat er in deze evolutie ook plaats zal zijn voor een vlotte en niet al te schreeuwend dure homologatie voor kleine series snelfietsen of zelfs voor zelfbouwfietsen in Nederland zelf, zodat de TUV Duitsland route niet hoeft gevolgd te worden (ik heb er trouwens geen idee van wat zo'n keuring kost). Je merkt ook dat in de velomobielengemeenschap het woord e-ondersteuning niet langer een scheldwoord is. Ik heb altijd gevonden dat de speed e-velomobiel het ultieme vervoermiddel is (sedert ik ooit een proefritje kon maken met de oude aerorider), maar die keuring hé... . Wellicht kun je met de opgebouwde expertise die je in deze materie hebt in de naaste toekomst je voordeel doen. Het tij is aan het keren.

    Mvg

    Johan Declercq

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Johan,
    Toevallig vandaag hierover contact gehad met de RDW. Helaas niet veel interesse voor de Tuv werkwijze. Tja... ik ben niet snel geneigd om te stellen dat 'het' in het buitenland beter geregeld is, maar in dit geval moet ik toch met wat pijn constateren dat NL weinig visie toont. Als het aan de RDW ligt zullen we voorlopig nog van de buitenlandse diensten gebruik moeten maken.
    Vr. gr.
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kees,

      Ik las net op de site van Leo dat er blijkbaar toch nieuwe europese regelgeving zit aan te komen voor voertuigkeuring zie http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2013:060:0052:0128:NL:PDF (nederlandse versie) Voor zover ik in der haast heb kunnen lezen zouden zgn "kleine series" maximaal 50 voertuigen/jaar mogen bedragen voor driewielige bromfietsen (L2e). Daarmee zullen de kleine fabrikanten ook niet rijk worden ! Het is wel zo dat de RDW deze wetgeving vroeg of laat zal moeten uitvoeren, maar voor jou zal dat inderdaad allemaal te laat komen vrees ik.

      Mvg

      Johan

      Verwijderen
  7. Dag Kees, zoals je op mijn weblog kunt zien ben ik al geruime tijd bezig met informatie te zoeken naar de HS-pedelec voorlopige conclusie: 500Watt via een ketting overbrengen op Rohloff of één van de Shimano versnellingsnaven kan niet. De aangrijp nokken/vertanding breekt tijdens het opschakelen of gaat anderszins kapot en de fabrikant is niet thuis voor garantie als zij er lucht van krijgt dat er met te veel vermogen aangedreven wordt. Enigste optie is dan de naafmotor hierbij blijft de aandrijfgroep zoals ketting, pion, kettingwielen en de naaf normaal belast. Ik rij nu zowat een jaar met een Flyer vollblut (45km/uur versie) welke nu sw. matig veranderd is zodat het snelheid signaal gefopt kan worden. Ik ben zowat een jaar bezig geweest om deze fiets ergen "legaal' te kopen en heb te einde raad een fietsenzaak in Duitsland bezocht om er een te kopen. Er zit een formulier bij van de TüV wat ik moet bijsluiten als er ooit een kentenplicht in NL. komt. Van inside weet ik dat er voorstellen liggen om eea. te bekijken of er aparte regelgeving voor komt. Overigens hoef ik met mijn Quest niet op "gesloten" fietspaden te rijden omdat de Q breder dan 75 cm. is en dat heeft niets met snelheid te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Willem,
    Ik had je blog nog niet gezien, maar nu dus wel! Bedankt.
    Mijn Sunrider wordt gebruikt om wat configuraties te proberen. Hoe de Rohloff zich gaat houden zullen we zien. Er komt eerst een 250 W ondersteuning in, de gedachte is dat dit genoeg is om, gebruik makend van Rohloff naaf en mijn bijdrage in weer-en-wind 45km/u te fietsen. We zullen het zien. Mocht dit niet werken dan zal er een zwaardere motor in moeten.
    Dat kentekengedoe is een beetje een rommeltje op het moment. Ik zal er wat over schrijven in m'n komende blogs.
    Vr. gr.
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. leuke blog en wat een uniek voertuig. zelf ben ik aan mijn motor aan het klussen en wat inspiratie kan ik wel gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen